Глава 
14

1Цар.14  с толкованием

1
И бысть во един день, и рече Ионафан сын Саулов отрочищу носящему оружие его: гряди, и прейдем в мессаву иноплеменников иже на оней стране. И отцу своему не возвести сего.

1Цар.14:1  с толкованием

2
И Саул седяше на верху холма под древом яблонным еже в Магдоне, и бяше с ним яко шесть сот мужей.

1Цар.14:2  с толкованием

3
И Ахиа сын Ахитов, брата Иохаведова, сына Финеесова, сына Илии, иерей Божий в Силоме нося ефуд: и людие не ведяху, яко отиде Ионафан.

1Цар.14:3  с толкованием

4
Посреде же прехода, идеже хотяше Ионафан прейти в стан иноплеменничь, бысть камень острый отсюду и камень острый отонуду: имя единому Васес и другому Сенна:

1Цар.14:4  с толкованием

5
камень един стояше от севера противу Махмаса, и камень вторый от юга противу Гаваи.

1Цар.14:5  с толкованием

6
И рече Ионафан ко отрочищу носящему оружие его: гряди, прейдем в мессаву необрезанных сих, негли что сотворит нам Господь, яко несть Господу не удобно спасти во многих или в малых.

1Цар.14:6  с толкованием

7
И рече ему носяй оружие его: твори все, на неже сердце твое склоняется: се, аз с тобою есмь, якоже сердце твое сердце мое.

1Цар.14:7  с толкованием

8
И рече Ионафан: се, мы прейдем к мужем и явимся к ним:

1Цар.14:8  с толкованием

9
аще сия рекут к нам: помедлите тамо, дондеже возвестим вам: то постоим сами на месте своем и не пойдем к ним:

1Цар.14:9  с толкованием

10
аще же к нам сице рекут: взыдите к нам: то взыдем, яко предаде их Господь в руки нашя: сие нам знамение (да будет).

1Цар.14:10  с толкованием

11
И внидоста оба в мессаву иноплеменников. И глаголаша иноплеменницы: се, Еврее исходят из разселин своих, идеже скрышася.

1Цар.14:11  с толкованием

12
И отвещаша мужие мессавли ко Ионафану и к носящему оружие его, и реша: взыдите к нам, и явим вам глагол. И рече Ионафан к носящему оружие его: гряди по мне, яко предаде их Господь в руки Израилевы.

1Цар.14:12  с толкованием

13
И взыде Ионафан (ползущь) на руках и на ногах своих, и носяй оружие его за ним. И узреша иноплеменницы лице Ионафане, и порази их: и носяй оружие его идяше вслед его.

1Цар.14:13  с толкованием

14
И бысть язва первая, еюже порази Ионафан и носяй оружие его, яко двадесять мужей копийцами и каменовержением и кремением полевым.

1Цар.14:14  с толкованием

15
И бысть ужас в полце и на селе: и вси людие иже в мессаве и губящии ужаснушася, и тии не хотяху братися: и вострепета земля, и бысть ужас от Господа.

1Цар.14:15  с толкованием

16
И видеша соглядатае Сауловы в Гаваи Вениамини, и се, полк смятеся семо и онамо.

1Цар.14:16  с толкованием

17
И рече Саул людем сущым с ним: разсмотрите ныне и видите, кто отиде от вас. И разсмотриша, и се, не обретеся Ионафан и носяй оружие его.

1Цар.14:17  с толкованием

18
И рече Саул ко Ахии: принеси ефуд, яко бе кивот Божий в той день с сынми Израилевыми.

1Цар.14:18  с толкованием

19
И бысть егда глаголаше Саул ко иерею, и шум в полце иноплеменничи ходя идяше и множашеся. И рече Саул ко иерею: пригни руки твоя.

1Цар.14:19  с толкованием

20
И изыде Саул и вси людие иже с ним, и изыдоша до сечи. И се, бысть оружие коегождо на ближняго своего, (и бысть) мятеж велик зело.

1Цар.14:20  с толкованием

21
Но и раби, иже быша со иноплеменники вчера и третияго дне, вшедшии в полк, обратишася и тии еже быти им со Израилтяны сущими с Саулом и со Ионафаном.

1Цар.14:21  с толкованием

22
И вси Израилтяне скрывшиися в горе Ефремли услышаша, яко отбегоша иноплеменницы: приложишася и тии вслед их на брань.

1Цар.14:22  с толкованием

23
И спасе Господь в той день Израиля: брань же пройде даже до Вамофа: и вси людие бяху с Саулом, яко десять тысящ мужей, и бе брань разсыпана во весь град на горе Ефремли.

1Цар.14:23  с толкованием

24
И Саул сотвори безумие велие в день той, и закля люди, глаголя: проклят человек, иже ясти будет хлеб даже до вечера, дондеже отмщу врагом моим. И не вкусиша людие вси хлеба:

1Цар.14:24  с толкованием

25
и вся земля обедаше: и се, бяше дубрава пчелная пред лицем села:

1Цар.14:25  с толкованием

26
и внидоша людие во пчелник, и се, исхождаху глаголюще: (яко истече мед,) и не бе возвращающаго руки своея ко устом своим, яко убояшася людие клятвы Господни.

1Цар.14:26  с толкованием

27
Ионафан же не слышаше, егда заклинаше отец его люди: и простре конец жезла своего, иже в руку ему, и омочи его в соте медвене, и обрати руку свою во уста своя, и прозреша очи его.

1Цар.14:27  с толкованием

28
И рече един от людий, глаголя: кленый прокля отец твой люди, глаголя: проклят человек, иже ясти будет хлеб в день сей: и изнемогоша людие.

1Цар.14:28  с толкованием

29
И уразуме Ионафан и рече: смути отец мой землю: виждь, яко прозреша очи мои, егда вкусих мало от меда сего:

1Цар.14:29  с толкованием

30
о, дабы яли ядуще днесь людие от корыстей врагов своих, ихже обретоша, множайшая бы днесь язва была во иноплеменницех.

1Цар.14:30  с толкованием

31
И поразиша в день той от иноплеменников множае нежели в Махмасе: и утрудишася людие зело.

1Цар.14:31  с толкованием

32
И устремишася людие на корысти, и пояша людие стада и буйволы и говяда: и закалаху на земли, и ядоша людие с кровию.

1Цар.14:32  с толкованием

33
И возвестиша Саулу, глаголюще: согрешиша людие ко Господу, ядуще с кровию. И рече Саул: от гефема привалите мне семо камень велий.

1Цар.14:33  с толкованием

34
И рече Саул: шедше к людем рцыте им: да принесет кийждо семо телца своего и кийждо овцу свою, и да заколют на камени сем, и ядите я, и не согрешайте Господу ядуще с кровию. И приведоша нощию вси людие свое кийждо, еже имяше в руце своей, и закалаху тамо.

1Цар.14:34  с толкованием

35
И созда Саул тамо олтарь Господу: сей нача Саул созидати олтарь Господу.

1Цар.14:35  с толкованием

36
И рече Саул: снидем вслед иноплеменник нощию, и расхитим их, дондеже заря будет, и не оставим от них мужа. И реша: все еже благо пред очима твоима, твори. И рече иерей: приступим семо к Богу.

1Цар.14:36  с толкованием

37
И вопроси Саул Бога: сниду ли вслед иноплеменников? Предаси ли их в руки Израилтяном? И не отвеща ему Господь в день той.

1Цар.14:37  с толкованием

38
И рече Саул: приведите семо вся колена Израилева, и уразумейте и увеждьте, на ком бысть грех сей днесь,

1Цар.14:38  с толкованием

39
яко жив Господь спасый Израиля, яко аще ответ будет на Ионафана сына моего, смертию да умрет. И не бе отвещающаго от всех людий.

1Цар.14:39  с толкованием

40
И рече Саул всему Израилю: вы станите на едину страну, аз же и Ионафан сын мой станем на другую страну. И реша людие к Саулу: еже благо пред тобою, твори.

1Цар.14:40  с толкованием

41
И рече Саул: Господи Боже Израилев, что яко не отвещал еси рабу Твоему днесь? Или моя есть, или сына моего Ионафана неправда? Господи Боже Израилев, даждь знамение: и аще речеши сия, даждь ныне людем Твоим Израилю, даждь ныне преподобие. И паде жребий на Ионафана и Саула, и людие изыдоша.

1Цар.14:41  с толкованием

42
И рече Саул: верзите жребий на мя и на Ионафана сына моего: егоже объявит Господь, смертию да умрет. И реша людие к Саулу: несть сей глагол. И преможе Саул люди, и вергоша о нем и Ионафане сыне его, и паде на Ионафана жребий.

1Цар.14:42  с толкованием

43
И рече Саул ко Ионафану: возвести ми, что сотворил еси? И возвести ему Ионафан и рече: вкушая вкусих мало меду омочив конец жезла, иже в руку моею, и се, аз умираю.

1Цар.14:43  с толкованием

44
И рече ему Саул: сия да сотворит ми Бог, и сия да приложит ми, яко смертию умреши днесь.

1Цар.14:44  с толкованием

45
И реша людие к Саулу: еда днесь умрет сотворивый спасение сие велие во Израили? Не буди то, жив Господь, аще падет влас главы его на землю, яко милость Божию сотвори в день сей. И помолишася людие о Ионафане в день той, и не умре.

1Цар.14:45  с толкованием

46
И не иде Саул вслед иноплеменников: иноплеменницы же отидоша в место свое.

1Цар.14:46  с толкованием

47
И Саул укрепися царствовати во Израили, и побеждаше окрест вся враги своя в Моаве и в сынех Аммоних и в сынех Едомлих и в Вефоре и в царствии Сувани и во иноплеменницех: и аможе аще обращашеся, спасашеся.

1Цар.14:47  с толкованием

48
И сотвори силу, и победи Амалика, и избави Израиля из руки попирающих его.

1Цар.14:48  с толкованием

49
И беша сынове Сауловы Ионафан и Иисуй и Мелхисуе: имена же двою дщерию его, имя первородней Мерова и имя вторей Мелхола:

1Цар.14:49  с толкованием

50
имя же жене его Ахиноома, дщерь Ахимаасова: и имя старейшине вой его Авенир сын Нира сына ужика Саулова:

1Цар.14:50  с толкованием

51
Кис же отец Саулов, и Нир отец Авениров сын иамина сына Авиилева.

1Цар.14:51  с толкованием

52
И бе брань крепка на иноплеменники во вся дни Сауловы: и видев Саул всяка мужа сильна и всяка мужа сына силы, собираше их к себе.

1Цар.14:52  с толкованием

Толкования на главу 1Цар.14
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на Первую книгу Царств

1Цар.14

Глава 
14

1Цар.14  с толкованием

Вопрос 30. Для чего Ионафан, намереваясь напасть на неприятелей, дал оруженосцу некоторые знамения? (1Цар.14:8-11)

Не в виде гадания, но как верующий, хотел узнать Божию волю, и сам себе предположил знамения Божией воли, именно же: если враги будут звать к себе, напасть на них с уверенностию, что Бог явно содействует. Ибо Ионафан сказал следующее: взыдем, яко предаде их Господь в руки наша: сие нам знамение(1Цар.14:10). Аще же, говорит он, рекут к нам: помедлите тамо..., не пойдем к ним(1Цар.14:9). А что в уповании на Бога предавал он себя в очевидную опасность, свидетельствуют о том слова его. Ибо говорил: преидем в стан необрезанных сих, негли что сотворит нам Господь, яко несть Господу неудобно спасти во многих или в малых (1Цар.14:6). Это - слова души, возложившей упование на Бога. И Ионафан при таковом уповании не обманулся в надежде. Ибо, напав немедленно, пустив стрелу, бросая камни, привел в замешательство неприятельский стан, потому что враги, будучи собраны из разных городов, не узнавали и убивали друг друга, и одни с другими поступали как неприятели. Саул, усмотрев сие издали и посредством священнической ризы предузнав победу, сам устремился на иноплеменников, а потом увидев, что враги обратились в бегство, неразумно и крайне неосмотрительно наложил клятву на того, кто прежде вечера вкусит пищи или пития.
 


Вопрос 31. Если Саул наложил клятву неразумно; то для чего Бог подтвердил ее? Ибо вопрошавшему Саулу, должно ли воевать, Бог не дал ответа (1Цар.14:37).

Бог, во-первых, обличает Саула, поклявшагося безрассудно, а потом учит не пренебрегать и подобными заклятиями. Здесь же, хотя намерение было благочестиво, и клятва дана в славу Божию, но должно было принять во внимание труд сражающихся, а также и то, что, вероятно, утомленные трудом мучатся жаждою, и принуждены будут не исполнить требуемого клятвою. Сие и было с чудным Ионафаном; он нарушил клятву, не зная о ней; потому что уже по вкушении меда услышал о данной отцем клятве, когда известили о ней другие. Впрочем, хотя в оправдание ему служило неведение, однакоже подвергалась опасности самая жизнь его, и избавился он от смерти только но справедливому ходатайству и усердному прошению народа.