Глава 
16

1Цар.16  с толкованием

1
И рече Господь к Самуилу: доколе ты плачеши о Сауле, Аз же уничижих его, не царствовати во Израили? Наполни рог твой елеа и прииди, послю тя ко Иессею до Вифлеема, яко узрех в сынех его Себе царя.

1Цар.16:1  с толкованием

2
И рече Самуил: како пойду? И услышит Саул, и убиет мя. И рече Господь: юницу от волов возми в руце твои и речеши: пожрети Господеви иду:

1Цар.16:2  с толкованием

3
и призовеши Иессеа и сыны его к жертве: и Аз ти покажу, яже сотвориши, и помажеши Ми, егоже ти реку.

1Цар.16:3  с толкованием

4
И сотвори Самуил вся, елика рече ему Господь: и прииде в Вифлеем, и ужасошася старейшины града о пришествии его и реша: мир ли вход твой, о, прозорливче?

1Цар.16:4  с толкованием

5
И рече: мир: пожрети Господу приидох: освятитеся и возвеселитеся днесь со мною. И освяти Иессеа и сыны его, и призва я к жертве.

1Цар.16:5  с толкованием

6
И бысть внегда внити им, и виде Елиава и рече: сей ли пред Господем помазанник Его?

1Цар.16:6  с толкованием

7
И рече Господь Самуилу: не зри на лице его, ниже на возраст величества его, яко уничижих его: понеже не тако зрит человек, яко зрит Бог: яко человек зрит на лице, Бог же зрит на сердце.

1Цар.16:7  с толкованием

8
И призва Иессей Аминадава и представи его пред лице Самуила. И рече (Самуил): ниже сего избра Господь.

1Цар.16:8  с толкованием

9
И приведе Иессей Саммаа. И рече: и сего не избра Господь.

1Цар.16:9  с толкованием

10
И приведе Иессей седмь сынов своих пред Самуила. И рече Самуил ко Иессею: не избра Господь от сих.

1Цар.16:10  с толкованием

11
И рече Самуил ко Иессею: не достало ли уже детей? И рече Иессей: еще есть един мал, и сей пасет на пажити. И рече Самуил ко Иессею: посли и приведи его, яко не возляжем, дондеже приидет той семо.

1Цар.16:11  с толкованием

12
И посла, и введе его: и той чермен, добрыма очима, и благ взором Господеви. И рече Господь к Самуилу: востани и помажи Давида, яко сей благ есть.

1Цар.16:12  с толкованием

13
И прия Самуил рог со елеем и помаза его посреде братии его. И ношашеся Дух Господень над Давидом от того дне и потом. И воста Самуил и отиде во Армафем.

1Цар.16:13  с толкованием

14
И Дух Господень отступи от Саула, и давляше его дух лукавый от Господа.

1Цар.16:14  с толкованием

15
И реша отроцы Сауловы к нему: се, ныне дух лукавый от Господа давит тя:

1Цар.16:15  с толкованием

16
да рекут раби твои ныне пред тобою, и взыщут господину нашему мужа знающа пети в гусли: и внегда будет дух лукавый на тебе, и тогда да поет в гусли своя, и благо ти будет, и упокоит тя.

1Цар.16:16  с толкованием

17
И рече Саул ко отроком своим: посмотрите ми мужа добре поюща и введите его ко мне.

1Цар.16:17  с толкованием

18
И отвеща един от отрок его и рече: се, видех сына Иессеова из Вифлеема, и той весть пение, и муж разумен, и борец, и мудр в словеси, и муж благ видом, и Господь с ним.

1Цар.16:18  с толкованием

19
И посла Саул вестники ко Иессею, глаголя: отпусти ко мне Давида сына твоего, иже у стада твоего.

1Цар.16:19  с толкованием

20
И взя Иессей бремя хлебов и мех вина и козля от коз едино, и посла к Саулу рукою Давида сына своего.

1Цар.16:20  с толкованием

21
И вниде Давид к Саулу, и предстояше пред ним, и возлюби его зело Саул, и бысть ему носяй оружие его.

1Цар.16:21  с толкованием

22
И посла Саул ко Иессею, глаголя: да предстоит Давид предо мною, яко обрете благодать пред очима моима.

1Цар.16:22  с толкованием

23
И бысть внегда быти духу лукаву на Сауле, и взимаше Давид гусли и играше рукою своею, и отдыхаше Саул, и благо ему бяше, и отступаше от него дух лукавый.

1Цар.16:23  с толкованием

Толкования на главу 1Цар.16
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на Первую книгу Царств

1Цар.16

Глава 
16

1Цар.16  с толкованием

Вопрос 35. Почему Пророк убоялся, получив повеление помазать Давида? (1Цар.16:2)

Потому что был не только Пророк, но и человек. Если Владыка Пророка, Господь наш Иисус Христос, готовясь приять спасительное страдание, человеческое естество доказал боязнию; кто будет столько свободен от немощей, чтобы упрекать убоявшагося Пророка?
 


Вопрос 36. Иные осмеливаются упрекать Бога, будто бы научившего лжи Пророка; ибо говорит: юницу от волов возми в руце твои, и речеши, пожрети Господеви иду? (1Цар.16:2)

Но это - не ложь; потому что Пророк действительно совершил жертвоприношение. Посему сказано ему, чтобы скрыл главное дело, указал же на дело придаточное.
 


Вопрос 37. Почему Пророк не знал избранного Богом? (1Цар.16:6)

Потому что был не Бог, а человек. Знать все - свойственно Богу; Пророку же достаточно знать, что открывает ему Бог. С другой стороны неведение Пророка открывало Божие определение. Если бы Пророк прямо обратился к Давиду; то могли бы подозревать, что сделал сие по какому-либо предубеждению. Поелику же приступил к первому, и ко второму, и к третьему до седмаго; то познали, что отвергнувший первых и избравший последнего есть Бог. Если и по таковом избрании братья дали место ненависти, увидев Давида в полку; то чего не сделали бы, если бы избрание совершилось иным образом?
 


Вопрос 38. Как должно разуметь сказанное: Давляше Саула дух лукавый от Господа? (1Цар.16:14)

Когда от Саула отступил Дух Божий, место его занял дух вселукавый. А из сего научаемся взывать с Давидом: Духа Твоего Святаго не отыми от мене (Пс.50:13). Так, когда Апостольская благодать оставила Иуду, вниде в он диавол (Ин.13:27).
 


Вопрос 39. Почему, когда Давид играл, лукавый дух оставался в бездействии (1Цар.16:23).

Поелику Давид приял благодать Божия Духа; то, когда действовал Дух сей чрез Давида, дух лукавый оставался в бездействии.