Глава 
18

1Цар.18  с толкованием

1
И бысть егда преста глаголати к Саулу, и душа Ионафана с душею Давидовою спряжеся, и возлюби его Ионафан от души своея.

1Цар.18:1  с толкованием

2
И поят его Саул во дни оны и не даде ему возвратитися в дом отца его.

1Цар.18:2  с толкованием

3
И завеща Ионафан и Давид завет, понеже возлюби его от души своея:

1Цар.18:3  с толкованием

4
и совлече Ионафан ризу свою верхнюю и даде ю Давиду, и ины одежды своя даже до меча своего и до лука своего и до пояса своего.

1Цар.18:4  с толкованием

5
И хождаше Давид разумно во всех, аможе аще посылаше его Саул: постави же его Саул над мужи воинскими, и угоден бе пред очима всех людий и пред слугами Сауловыми.

1Цар.18:5  с толкованием

6
И бысть, внегда входити им, егда возвратися Давид от победы над иноплеменником: и изыдоша (девы) ликовствующыя во сретение Саула царя от всех градов Израилевых поющя и скачущя в тимпанех с радостию и с гусльми.

1Цар.18:6  с толкованием

7
И исхождаху жены ликующя и глаголющя: победи Саул с тысящами своими, а Давид со тмами своими.

1Цар.18:7  с толкованием

8
И разгневася Саул зело, и лукавы явишася глаголы пред очима сауловыма о словеси сем. И рече Саул: Давиду даша тмы, мне же даша тысящы: и чего ему (несть), точию царства?

1Цар.18:8  с толкованием

9
И бе Саул подзирая Давида от дне онаго и потом.

1Цар.18:9  с толкованием

10
И бысть от утрешняго дне, и нападаше дух лукавый от Бога на Саула, и прорицаше посреде дому своего: и Давид пояше рукою своею (в гусли), якоже и по вся дни: копие же в руце Саули:

1Цар.18:10  с толкованием

11
и взя Саул копие и рече: поражу Давида к стене. И уклонися Давид от лица его дважды.

1Цар.18:11  с толкованием

12
И убояся Саул от лица Давидова, яко Господь бе с ним, а от Саула отступи:

1Цар.18:12  с толкованием

13
и отстави его Саул от себе, и постави его себе тысященачалника: и исхождаше и вхождаше пред людьми.

1Цар.18:13  с толкованием

14
И бе Давид во всех путех своих смысля, и Господь бе с ним.

1Цар.18:14  с толкованием

15
И виде Саул, яко той смыслит зело, и бояшеся от лица его.

1Цар.18:15  с толкованием

16
Весь же Израиль и Иуда любляху Давида, яко той вхождаше и исхождаше пред лицем людий.

1Цар.18:16  с толкованием

17
И рече Саул к Давиду: се, дщи моя болшая Меров, сию тебе дам в жену, токмо буди ми в сына силы и поборай брани Господни. И Саул рече: да не будет рука моя на нем, но да будет рука иноплеменнича.

1Цар.18:17  с толкованием

18
И рече Давид к Саулу: кто аз есмь? И кое житие сродства отца моего во Израили, яко да буду зять царский?

1Цар.18:18  с толкованием

19
И бысть во время, егда даней быти подобаше Мерове дщери Саулове Давиду, сия дадеся Адриилу Молафитскому в жену.

1Цар.18:19  с толкованием

20
И возлюби Мелхола дщерь Саулова Давида: и возвестися Саулу, и угодно бысть пред очима его слово.

1Цар.18:20  с толкованием

21
И рече Саул: дам ему ю, и будет ему в соблазн. И бе на Саула рука иноплеменнича. И рече Саул к Давиду: в силах будеши ми зять днесь.

1Цар.18:21  с толкованием

22
И заповеда Саул отроком своим, глаголя: рцыте вы тайно Давиду, глаголюще: се, благоволит о тебе царь, и вси отроцы его любят тя, и ты буди зять царю.

1Цар.18:22  с толкованием

23
И глаголаша отроцы Сауловы во ушы Давиду глаголы сия. И рече Давид: еда легко пред очима вашима, еже быти (ми) зятем царю? Аз бо есмь муж смирен и не славен.

1Цар.18:23  с толкованием

24
И возвестиша отроцы Саулу сия словеса, яже глагола Давид.

1Цар.18:24  с толкованием

25
И рече Саул: тако рцыте Давиду: не хощет царь с богатством (зятя), но токмо во сте краенеобрезаний иноплеменнических отмстити врагом царевым. Саул бо мысляше вдати Давида в руце иноплеменником.

1Цар.18:25  с толкованием

26
И возвестиша отроцы Сауловы глаголы сия Давиду, и угодна быша словеса сия пред очима Давидовыма, еже быти в зятя царю.

1Цар.18:26  с толкованием

27
И не по мнозех днех, воста Давид и иде сам и мужие его с ним, и уби от иноплеменник двести мужей: и принесе краенеобрезания их царю и вдаде я ему, и бысть зять царю, и вдаде ему царь Мелхолу дщерь свою в жену.

1Цар.18:27  с толкованием

28
И виде Саул, яко Господь есть с Давидом, и весь Израиль любит его:

1Цар.18:28  с толкованием

29
и приложи Саул оттоле паче боятися Давида. И бысть Саул враждуя на Давида во вся дни.

1Цар.18:29  с толкованием

30
И исхождаху князи иноплеменничи, и бысть от начала исхождения их, Давид разумен бе паче всех слуг Сауловых, и почтеся имя его зело.

1Цар.18:30  с толкованием

Толкования на главу 1Цар.18
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на Первую книгу Царств

1Цар.18

Глава 
18

1Цар.18  с толкованием

Вопрос 44. Что за одежда называемая мандиею6? (1Цар.18:4)

Род верхней одежды. Думаю же, что это одеяние аркадское, или так именуемая у многих мандия. Ибо где семдесят толковников выразились, что принесший Илию весть об убиении сыновей имел на себе растерзанные ризы (1Цар.4:12), там Акила сказал: раздранную мандию. И царь аммонитский у присланных к нему блаженным Давидом остриг бороды и обрезал половину мандий до препоясания чресл их(2Цар.10:4).
 


Вопрос 45. Что значат слова: возлюби его душу любящаго его? (1Цар.20:17)

Акила сказал: по душе его. Сие повелевает и божественный закон: возлюбиши искренняго твоего яко сам себе (Мф.22:39).
 


Вопрос 46. Как должно разуметь сказанное: нападаше дух лукавый на Саула, и прорицание посреде дому своего? (1Цар.18:10)

Лжепророки, одержимые духом лукавым, уподобляются неистовым. В такое состояние приходил Саул, мучимый демоном. Слово же прорицание писатель употребил не в точном значении; как и лжепророков называли пророками, и лжеименных богов - богами. Но как Саул лишен был божественной благодати, так Давид щедро обогащен ею. И хотя он пением своим укрощал неистовство демона, однакоже не мог прекратить ненависти Сауловой. Чем более благодеяний оказывалось Саулу, тем паче порывался он убить Давида. Бросив в него копьем, и ударив мимо его, хотя уразумел, что Господь бе с ним (1Цар.18:12), однако же продолжал враждовать. О Давиде же божественное Писание говорит, что бе... во всех путех своих смысля, и Господь Вседержитель с ним (1Цар.18:14). Так наименовало оно Всесвятого Духа, потому что Давид сподобился сей благодати.
 


Вопрос 47. Почему Саул, завидуя Давиду и крайне враждуя на него, обещал отдать за него дочь свою? (1Цар.18:17)

История показала его намерение. Ибо говорит: рече Саул, да не будет рука моя на нем, но да будет рука иноплеменнича (1Цар.18:17); и еще: дам ему ю, и будет ему в соблазн, и да будет на нем рука иноплеменнича (1Цар.18:21). Итак, брак предполагался по злоумышлению, а не с добрым намерением.
 


Вопрос 48. Почему Саул требовал не голов, но краенеобрезаний? (1Цар.18:25)

Водясь лукавыми помыслами, предполагал, что Давид, убив кого-либо из соплеменников, принесет их головы, а посему велел принести краенеобрезания, потому что краенеобрезание давало видеть иноплеменника. Устроил же все сие дело, готовя смерть благодетелю. Ни во что не ставил он благодеяний, не уважал и клятв. Ибо поклялся Ионафану, что не убьет Давида. Сказано: и клятся Саул, глаголя: жив Господь, яко не умрет Давид (1Цар.19:6).
 


Примечания


По слав. перев. ины одежды.