Глава 
24

1Цар.24  с толкованием

1
И воста Давид оттуду и седе во узинах Енгадди.

1Цар.24:1  с толкованием

2
И бысть егда возвратися Саул вспять от иноплеменник, и возвестиша ему, глаголюще: се, Давид в пустыни Енгадстей.

1Цар.24:2  с толкованием

3
И взя Саул с собою три тысящы мужей избранных от всего Израиля и иде искати Давида и мужей его прямо лицу саддеем:

1Цар.24:3  с толкованием

4
и прииде до стад пасомых на пути, и бе тамо вертеп: и Саул вниде испразднитися, Давид же и мужие его во внутренних вертепа седяху.

1Цар.24:4  с толкованием

5
И реша мужие Давидовы к нему: се, день сей, о немже рече Господь тебе предати врага твоего в руце твои, и сотвориши ему якоже угодно пред очима твоима. И воста Давид, и отреза воскрилие одежды Саули отай.

1Цар.24:5  с толкованием

6
И бысть по сих, и вострепета Давиду сердце его, яко отреза воскрилие одежды Саули:

1Цар.24:6  с толкованием

7
и рече Давид к мужем своим: никакоже ми от Господа, аще сотворю глагол сей господину моему христу Господню, еже нанести руку мою нань, яко христос Господень есть сей.

1Цар.24:7  с толкованием

8
И увеща Давид мужы своя словесы и не даде им воставшым убити Саула. И воста Саул, и сниде на путь.

1Цар.24:8  с толкованием

9
И изыде Давид вслед его из вертепа: и возопи Давид вслед Саула, глаголя: господине царю. И озреся Саул вслед себе, и преклонися Давид лицем своим до земли, и поклонися ему.

1Цар.24:9  с толкованием

10
И рече Давид к Саулу: почто слушаеши словес людий глаголющих: се, Давид ищет души твоея?

1Цар.24:10  с толкованием

11
Се, днесь видеста очи твои, яко предаде тя Господь днесь в руце мои в вертепе, и не восхотех убити тебе, и пощадех тя, и рех: не нанесу руки моея на господа моего, яко помазанник Господень сей есть:

1Цар.24:11  с толкованием

12
и се, воскрилие одежды твоея в руце моей, аз отях воскрилие одежды твоея, и не убих тебе: и уразумей, и виждь днесь, яко несть злобы в руце моей, ниже нечестия и презорства, ниже согреших к тебе, а ты ищеши души моея изъяти ю:

1Цар.24:12  с толкованием

13
да судит Господь между мною и тобою, и да защитит мя Господь от тебе: рука же моя не будет на тя,

1Цар.24:13  с толкованием

14
якоже глаголется притча древняя: от беззаконник изыдет преступление: рука же моя не будет на тя:

1Цар.24:14  с толкованием

15
и ныне ты, царю Израилев, вслед кого исходиши? Кого ты гониши? Вслед ли пса умерша и вслед блохи единыя?

1Цар.24:15  с толкованием

16
Да будет Господь судия и отмститель между мною и тобою, да видит Господь и судит суд мой, и осудит мя от руки твоея.

1Цар.24:16  с толкованием

17
И бысть, егда сконча Давид глаголы сия, глаголя к Саулу, и рече Саул: твой ли глас сей, чадо Давиде? И воздвиже Саул глас свой и восплакася.

1Цар.24:17  с толкованием

18
И рече Саул к Давиду: праведен еси ты паче мене, яко ты воздал ми еси благая, аз же тебе воздах злая:

1Цар.24:18  с толкованием

19
и ты возвестил ми еси днесь, яже сотворил ми благая, яко заключи мя Господь в руки твоя днесь, и не убил мя еси:

1Цар.24:19  с толкованием

20
и якоже аще кто обрел бы врага своего в печали, и отпустил бы его в путь благ, и Господь воздаст ему благая, якоже ты сотворил еси днесь:

1Цар.24:20  с толкованием

21
и ныне се, аз вем, яко царюя царствовати имаши, и стати имать в руце твоей царство Израилево:

1Цар.24:21  с толкованием

22
и ныне кленися ми Господем, яко не искорениши семене моего по мне и не погубиши имене моего от дому отца моего.

1Цар.24:22  с толкованием

23
И клятся Давид Саулу. И отиде Саул на место свое, Давид же и мужие его взыдоша в мессеру тесную.

1Цар.24:23  с толкованием

Толкования на главу 1Цар.24
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на Первую книгу Царств

1Цар.24

Глава 
24

1Цар.24  с толкованием

Вопрос 56. Как должно разуметь сказанное: Саул вниде в пещеру облегчиться от бремени (άνα σκευάσασθαι)? (1Цар.24:4)

Седмьдесят перевели скромно. Акила выразил сие яснее, и говорит: вошел испразднитися. А Иосиф выражается: для естественного извержения. Пещера была весьма велика; потому что внутри себя помещала Давида и с ним скрывавшихся. Божественный Давид и в сем случае показал свойственное ему любомудрие. Когда бывшие с ним покушались умертвить Саула, не допустил он до убийства, сказав: никакоже ми от Господа, аще сотворю глагол сей господину моему Христу Господню, еже нанести руку мою нань, яко Христос Господень есть(1Цар.24:7). Но отрезал воскрилие одежды у Саула в обличение его злобы, и в доказательство собственного своего любомудрия. История показала нам при сем крепость любомудрого разсудка; сказано: вострепета Давиду сердце его, яко отреза воскрилие одежды (1Цар.24:6); то есть, до сего только позволил простираться покушению, воспретил же идти далее, но кроткими словами пытался уврачевать ненависть и угасить гнев. Ибо говорит он: почто слушаеши словес людей глаголющих: се Давид ищет души твоея? в день сей видеста очи твои, яко предаде тя Господь в руце мои, и не восхотел убити тебе, и пощадех тя, и рех: не нанесу руки моея на Господа моего, яко помазанник Господень сей есть и отец мой(1Цар.24:10, 11). Кто не восхвалит добродетели Пророка? Избранный на царство назвал отцем и господином злоумышляющего, и христом Господним лишенного благодати; потому что чтил и отмененное уже Божие поставление Саула в царя. В подтверждение слов своих Давид показал воскрилие, чтобы Саул, познав любомудрие, уважил благодеяние. Сие и сказал Давид: разумей, и виждь днесь, яко несть злобы е руце моей, ниже презорства и нечестия, ниже согреших к тебе(1Цар.24:12).
 


Вопрос 57. Как должно разуметь сказанное: от беззаконника изыдет преступление; руки же моя не будет на тя? (1Цар.24:14)

Давид сделанное против него предал Божию суду. Он говорил: да судит Господь между мною и тобою,... рука же моя не будет на тя (1Цар.24:13). Потом присовокупил притчу, и она выражает, что грешить - дело беззаконных, а терпеливо переносить прегрешения - дело научившихся любомудрствовать. Водясь же безмерным смирением, Давид называет себя псом умершим и блохою (1Цар.24:15), чтобы избытком уничижения смягчить непреклонное сердце. И пораженный сим Саул признал его благодеяние; потому что сказал Давиду: праведен ты паче мене, яко ты воздал ми еси благая. аз же тебе воздах злая (1Цар.24:18). И последующие слова заключают в себе похвалу, а при похвале преднарекают и обладание царством; ибо Саул говорил: вем, яко царюя царствовати имаши, и стати имать в руце твоей царство Израилево (1Цар.24:21). Притом просил, чтобы род его пользовался тою же попечительностию Давида, какою пользовался он сам. Ибо говорит: и ныне кленися ми Господем, яко не искорениши семене моего по мне, и не погубиши имени моего от дому отца моего. И клятся Давид Саулу (1Цар.24:22, 23). Такова немощь злобы! Вождь стольких тысяч умоляет беглеца, и пришедший со множеством воинов просит спасающагося бегством оказать ему человеколюбие.