Глава 
26

1Цар.26  с толкованием

1
И приидоша Зифее от знойныя к Саулу на холм, глаголюще: се, Давид скрыся у нас на холме Ехелаф, прямо Иессемону.

1Цар.26:1  с толкованием

2
И воста Саул, и сниде в пустыню Зиф, и с ним три тысящы мужей избранных от Израиля, искати Давида в пустыни Зиф.

1Цар.26:2  с толкованием

3
И ополчися Саул на холме Ехелаф иже прямо Иессемону при пути, Давид же седяше в пустыни. И виде Давид, яко идет Саул вслед его в пустыню,

1Цар.26:3  с толкованием

4
и посла Давид соглядатаи, и разуме, яко идет Саул готов из Кеиля:

1Цар.26:4  с толкованием

5
и воста Давид отай, и вниде в место, идеже почиваше Саул, и тамо бяше Авенир сын Ниров, первый воевода его, и Саул спаше в колеснице царстей, и людие ополчившеся окрест его.

1Цар.26:5  с толкованием

6
И отвеща Давид и рече ко Авимелеху Хеттеину и ко Авессе сыну Саруину брату Иоавлю, глаголя: кто внидет со мною к Саулу в полк? И рече Авесса: аз вниду с тобою.

1Цар.26:6  с толкованием

7
И внидоста Давид и Авесса в люди нощию: и се, Саул спяй сном в колеснице царстей, и копие его водружено в землю при главе его, Авенир же и воини его спаху окрест его.

1Цар.26:7  с толкованием

8
И рече Авесса к Давиду: заключи Господь днесь врага твоего в руце твои, и ныне поражу его копием в землю единожды, и не повторю ему.

1Цар.26:8  с толкованием

9
И рече Давид ко Авессе: не убивай его, яко кто прострет руку свою на христа Господня, и неповинен будет?

1Цар.26:9  с толкованием

10
И рече Давид: жив Господь, аще не Господь поразит его, или день его приидет, и умрет, или на брань снидет и погибнет:

1Цар.26:10  с толкованием

11
да не будет ми от Господа нанести руку мою на христа Господня: и ныне возми копие от возглавия его и сосуд водный, и отидем мы о себе.

1Цар.26:11  с толкованием

12
И взя Давид копие и сосуд водный от возглавия его, и отидоста о себе: и не бе иже бы видел или разумел, и не бяше востающаго, вси бо спаху, яко сон крепок от Господа нападе на ня.

1Цар.26:12  с толкованием

13
И прейде Давид на он пол и ста на версе горы издалеча, и мног бе путь между ими.

1Цар.26:13  с толкованием

14
И воззва Давид к людем, и Авениру рече глаголя: не отвещаеши ли, Авенире? И отвеща Авенир и рече: кто ты еси зовый мя?

1Цар.26:14  с толкованием

15
И рече Давид ко Авениру: не муж ли еси ты? И кто, якоже ты, во Израили? И почто не храниши господина твоего царя? Яко вниде един от людий убити господина твоего царя:

1Цар.26:15  с толкованием

16
и не благо сие (зело), еже сотворил еси: жив Господь, яко сынове смерти вы, не хранящии господа своего царя христа Господня: и ныне виждь, где есть копие царево и сосуд водный, яже беша при главе его?

1Цар.26:16  с толкованием

17
И позна Саул глас Давидов и рече: твой ли глас сей, чадо Давиде? И рече Давид: аз раб твой, господи царю.

1Цар.26:17  с толкованием

18
И рече Давид: почто гониши раба твоего, господи царю? Яко что (ти) согреших? И кая обретеся во мне неправда?

1Цар.26:18  с толкованием

19
И ныне да послушает господь мой царь глаголов раба своего: аще Бог поощряет тя на мя, да будет благовонна жертва твоя: аще же сынове человечестии, прокляти сии пред Господем, яко изгнаша мя днесь не утвердитися в жребии Господни, глаголюще: пойди, работай богом чуждим:

1Цар.26:19  с толкованием

20
и ныне да не падет кровь моя на землю пред лицем Господним, яко изыде царь Израилев искати души моея, и гонит якоже нощный вран по горам.

1Цар.26:20  с толкованием

21
И рече Саул: согреших: возвратися, чадо Давиде, яко ктому не сотворю ти зла, зане честна душа моя пред очима твоима в день сей: безумно сотворих, и погреших много зело.

1Цар.26:21  с толкованием

22
И отвеща Давид и рече: се, копие царево, да приидет отрок един и возмет е:

1Цар.26:22  с толкованием

23
и Господь да возвратит коемуждо по правде его и по вере его: якоже предаде тя Господь днесь в руце мои, и не восхотех нанести руки моея на христа Господня:

1Цар.26:23  с толкованием

24
и се, якоже возвеличися душа твоя днесь во очию моею, тако да возвеличится душа моя пред Господем, и да покрыет мя и измет мя от всякия печали.

1Цар.26:24  с толкованием

25
И рече Саул к Давиду: благословен ты, чадо, и творяй сотвориши и могий возможеши. И отиде Давид в путь свой, а Саул возвратися на место свое.

1Цар.26:25  с толкованием

Толкования на главу 1Цар.26
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на Первую книгу Царств

1Цар.26

Глава 
26

1Цар.26  с толкованием

Вопрос 60. Как должно разуметь сказанное: Саул почиваше в лампине17? (1Цар.26:5)

Лампина, как и апина, есть род крытой колесницы. Но Акила вместо лампины сказал: в округлости; а сие слово дает тот смысл, что царь лег среди множества людей, и отвсюду был остенен оруженосцами; думаю же, что сие ближе к истине. Ибо сказано: рече Давид к Авимелеху Хеттеину и к Авессе сыну Саруину брату Иоавлю, глаголя: кто внидет со мною к Саулу в полк (1Цар.26:6)? Слова сии показывают, что царь спал среди войска. Однакоже Давид вошел безтрепетно, и целомудренно пощадил царя, и хотя нашел его окованного сном, однако и сам не убил, и воспрепятствовал намеревавшемуся сделать это Авессе. Ибо сказано: рече ему: не убивай его, яко кто прострет руку свою на христа Господня, и неповинен будет (1Цар.26:9)?
 


Вопрос 61. Как должно разуметь сказанное: аще не Господь поразит его, или день его приидет, и умрет и т. д.? (1Цар.26:10)

Слова: Господь поразит его означают казнь, посланную от Бога, каковую потерпели и первородные египетские, и народ еврейский не однократно в пустыне, и Навал Кармильский. А слова: день его приидет означают естественную смерть, которая обыкновенно приключается от избытка, или от недостатка, или от какого-нибудь излишнего накопления в нас соков. Смерть же, приключающуюся на войне, справедливее назвать насильственною; потому что убиты бывают весьма крепкие телом. Чудный Давид взял копье и водный сосуд, чтоб еще показать сделанное им благодеяние. Писатели же проповедует везде Божие промышление. Сказав, что еси спаху, присовокупил: яко сон крепок18 от Господа нападе на ня (1Цар.26:12). Достойны удивления и сами изречения Пророка; ибо они выражают попечительность его о неприязненном царе. Давид говорит: жив Господь, яко сынове смерти вы, не хранящии Господа своего царя христа Господня (1Цар.26:16). И сверх того, сказав, что вниде един от людей убити господина твоего царя(1Цар.26:15), показал копье и сосуд. Когда же лживый и лукавый Саул, узнав голос, сказал: твой ли глас сей чадо Давиде (1Цар.26:17), божественный муж ответствовал ему: мой это голос: аз раб твой господи царю. Хотя сам он помазан был в царя, и на него прешла духовная благодать, однакоже называл себя рабом того, кто лишен был благодати и жаждал крови. Потом кротко укоряет Саула за желание убить его.Почто гониши раба твоего господи царю? что ти согреших? и кая обретеся во мне неправда? И ныне да послушает господь мой царь глаголов раба своего: аще Бог поощряет ти на мя, да будет благовонна жертва твоя: аще же сынове человечестии, прокляти сии пред Господем (1Цар.26:18, 19). Изрек и причину, по которой проклял их: яко изгнаша мя днесь, не утвердитися в жребии Господни, глаголюще: пойди работай богом чуждим (1Цар.26:19). Сие не словами вьиражали они, но принуждали сделать своими поступками; потому что, изгоняя его, доводили до необходимости укрываться в укрепленные города иноплеменников. Давид воэвратил Саулу копье и сосуд, а суд свой предоставил Судие праведному.
 


Примечания


В слав. пер: в колеснице.


Точнее: оцепенение.