Глава 
3

1Цар.3  с толкованием

1
И отрочищь Самуил бе служа Господеви пред Илием иереем, и глаголгол Господень бе честен в тыя дни, не бе видение посылаемо.

1Цар.3:1  с толкованием

2
И бысть в день он, и Илий спаше на месте своем, и очи его начаста тяжце быти, и не можаше зрети:

1Цар.3:2  с толкованием

3
и прежде неже угасе светилник Божий, и Самуил спаше в церкви Господни, идеже кивот Божий,

1Цар.3:3  с толкованием

4
и воззва Господь: Самуиле, Самуиле. И рече: се, аз.

1Цар.3:4  с толкованием

5
И тече ко Илию и рече: се, аз, яко звал мя еси. И рече (Илий): не звах тебе, возвратися и спи. И возвратися и спа.

1Цар.3:5  с толкованием

6
И приложи Господь и воззва еще: Самуиле, Самуиле. И воста Самуил и иде ко Илию вторицею, и рече: се, аз, яко звал мя еси. И рече: не звах тебе, чадо мое, возвратися, спи.

1Цар.3:6  с толкованием

7
Самуил же в то время еще не познаваше Бога, прежде откровения ему гласа Господня.

1Цар.3:7  с толкованием

8
И приложи Господь призвати Самуила третицею: и востав, и иде ко Илию и рече: се, аз, яко звал мя еси. И разуме Илий, яко Господь призывает отрочища, и рече: возвратися и спи, чадо:

1Цар.3:8  с толкованием

9
и будет аще воззовет тя Зовый, и речеши: глаголи, Господи, яко слышит раб Твой. И иде Самуил, и спа на месте своем.

1Цар.3:9  с толкованием

10
И прииде Господь и ста и воззва его якоже первое и второе: Самуиле, Самуиле. И рече Самуил: глаголи (Господи), яко слышит раб Твой.

1Цар.3:10  с толкованием

11
И рече Господь к Самуилу: се, Аз творю глаголголы Моя во Израили, яко всякому слышащему сия пошумит во обоих ушесех его:

1Цар.3:11  с толкованием

12
в день той воздвигну на Илиа вся, елика глаголах на дом его: начну и скончаю:

1Цар.3:12  с толкованием

13
и возвестих ему, яко отмщу Аз на доме его до века в неправдах сынов его, о нихже ведяше, яко злословиста Бога сынове его, и не наказа их:

1Цар.3:13  с толкованием

14
и сего ради кляхся дому Илиину, яко не очистится неправда дому Илиина в кадилах и жертвах его до века.

1Цар.3:14  с толкованием

15
И спа Самуил до утра, и утренева заутра, и отверзе двери храма Господня. Самуил же убояся поведати видения Илию.

1Цар.3:15  с толкованием

16
И рече Илий к Самуилу: Самуиле чадо. И рече: се, аз.

1Цар.3:16  с толкованием

17
И рече (Илий): что глаголгол глаголголанный к тебе? Не скрый убо от мене: сия да сотворит тебе Бог и сия да приложит, аще утаиши от мене слово от всех словес глаголголанных к тебе во ушеса твоя.

1Цар.3:17  с толкованием

18
И поведа Самуил Илию вся словеса, и не утаи от него (ни единаго глаголгола). И рече Илий: Господь Сам, еже благо пред Ним, да сотворит.

1Цар.3:18  с толкованием

19
И возвеличен бысть Самуил, и Господь бе с ним, и не паде от всех словес его на земли (ни един глагол).

1Цар.3:19  с толкованием

20
И разумеша вси Израилтяне от Дана даже и до Вирсавии, яко верен Самуил Господу во пророцех.

1Цар.3:20  с толкованием

21
И приложи Господь явитися в Силоме, яви бо Ся Господь Самуилу: и уверися Самуил пророк быти Господеви во всем Израили, от конца до конца земли. Илий же состареся зело, и сынове его ходяще хождаху, и лукав путь их пред Господем.

1Цар.3:21  с толкованием

Толкования на главу 1Цар.3
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на Первую книгу Царств

1Цар.3

Глава 
3

1Цар.3  с толкованием

Вопрос 8. Как должно разуметь сказанное: прежде неже угасе светильтик Божий? (1Цар.3:3)

Слово сие дает разуметь, что вскоре после вечера, когда люди начинали засыпать, явился Самуилу Владыка Бог. Ибо священный светильник имели обычай возжигать вечером, а среди ночи подливали в него елея. Поэтому писатель, желая означить время, сказал: прежде нежели стал угасать светильник.
 


Вопрос 9. Для чего Самуилу, весьма еще юному, явился Бог всяческих? (1Цар.3:4)

В обличение престарелого Первосвященника отрок сподобился Богоявления. Самуил был так юн, что не мог еще приять учения о Боге. Потому Илий, после третьего призвания уразумев, что призывающий есть Бог, хотя и признавал излишним сказать, что призывающий есть Бог, однако же сказал: аще воззовет тя зовый, речеши: глаголи Господи мой, яко слышит раб Твой (1Цар.3:9). Впрочем Бог и такой возраст предпочел сединам, и, оставив того, кто прожил девяносто восемь лет, и сорок лет удостоивался сугубого начальства, потому что был и судия и Первосвященник, беседовал с малым отроком, научая сим, сколько лучше седин юность, украшенная добродетелию. Илий очевидно украшен был собственными своими заслугами, но за пороки детей услышал приговор о конечной своей погибели. Благочестие его делают явным и произнесенные им слова. Во-первых не устыдился он просить юного отрока о том, чтобы пересказал возвещенное ему Богом, даже клятвою и заклинаниями обязал его ничего не утаевать из того, что ему открыто. А потом, узнав произнесенный о нем приговор, Илий изрек достойное похвалы слово: Господь есть, еже благо пред Ним, да сотворит (1Цар.3:18). Даже узнав, что сыновья убиты, не без мужества перенес сие отец и старец; но услышав, что взят в плен и Кивот, паде с престола (1Цар.4:18), и от избытка скорби приял конец жизни.