Глава 
24

Быт.24  с толкованием

1
Авраам же бяше стар, заматеревший во днех: и Господь благослови Авраама во всех.

Быт.24:1  с толкованием

2
И рече Авраам рабу своему старейшему дому своего, обладающему всеми его: положи руку твою под стегно мое,

Быт.24:2  с толкованием

3
и заклену тя Господем Богом небесе и Богом земли, да не поймеши сыну моему Исааку жены от дщерей Хананейских, с нимиже аз живу в них:

Быт.24:3  с толкованием

4
но токмо на землю мою, идеже родихся, пойдеши, и ко племени моему, и поймеши жену сыну моему Исааку оттуду.

Быт.24:4  с толкованием

5
Рече же к нему раб: еда убо не восхощет ити жена вслед со мною на землю сию, возвращу ли сына твоего в землю, от неяже изшел еси?

Быт.24:5  с толкованием

6
Рече же к нему Авраам: внемли себе, да не возвратиши сына моего онамо.

Быт.24:6  с толкованием

7
Господь Бог небесе и Бог земли, Иже поя мя из дому отца моего и от земли, в нейже родихся, Иже глагола мне и Иже кляся мне, глаголя: тебе дам землю сию и семени твоему, Той послет Ангела Своего пред тобою, и поймеши жену сыну моему Исааку оттуду:

Быт.24:7  с толкованием

8
аще же не восхощет жена поити с тобою в землю сию, чист будеши от заклятия моего: точию сына моего не возврати тамо.

Быт.24:8  с толкованием

9
И положи раб руку свою под стегно Авраама господина своего, и кляся ему о словеси сем.

Быт.24:9  с толкованием

10
И взя раб десять велблюд от велблюд господина своего, и от всех благ господина своего с собою, и востав иде в Месопотамию во град Нахоров:

Быт.24:10  с толкованием

11
и постави велблюды вне града у кладязя воднаго под вечер, егда исходят (жены) почерпати воды,

Быт.24:11  с толкованием

12
и рече: Господи, Боже господина моего Авраама, благоустрой предо мною днесь, и сотвори милость с господином моим Авраамом:

Быт.24:12  с толкованием

13
се, аз стах у кладязя воднаго, дщери же живущих во граде исходят почерпати воды:

Быт.24:13  с толкованием

14
и будет девица, ейже аз реку: преклони водонос твой, да пию, и речет ми: пий ты, и велблюды твоя напою, дондеже напиются: сию уготовал еси рабу Твоему Исааку: и по сему увем, яко сотворил еси милость с господином моим Авраамом.

Быт.24:14  с толкованием

15
И бысть прежде неже скончати ему глаголющу во уме своем, и се, Ревекка исхождаше, яже родися Вафуилу, сыну Мелхи жены Нахора, брата же Авраамля, держащи водонос на рамех своих:

Быт.24:15  с толкованием

16
девица же бяше доброзрачна зело: дева бе, муж не позна ея. Сошедши же на кладязь, наполни водонос свой и взыде.

Быт.24:16  с толкованием

17
Тече же раб во сретение ей и рече: напой мя мало водою от водоноса твоего.

Быт.24:17  с толкованием

18
Сия же рече: пий, господине. И потщася, и сня водонос на мышца своя, и напои его, дондеже напися.

Быт.24:18  с толкованием

19
И рече: и велблюдом твоим налию, дондеже вси напиются.

Быт.24:19  с толкованием

20
И потщася, и испраздни водонос в поило: и тече паки на кладязь почерпнути воды, и влия велблюдом всем.

Быт.24:20  с толкованием

21
Человек же выразумеваше ю и помолчеваше, да уразумеет, аще благоустрои Бог путь ему, или ни.

Быт.24:21  с толкованием

22
Бысть же егда престаша вси велблюды пиюще, взя человек усерязи златы весом по драхме и два запястия на руки ея: десять златниц вес их.

Быт.24:22  с толкованием

23
И вопроси ю и рече: чия еси дщерь? Повеждь ми, аще есть у отца твоего место нам витати?

Быт.24:23  с толкованием

24
Она же рече ему: дщерь Вафуилева есмь (сына) Мелхина, егоже роди Нахору.

Быт.24:24  с толкованием

25
И рече ему: и плевы и сена много у нас, и место витати.

Быт.24:25  с толкованием

26
И благословив человек, поклонися Господу

Быт.24:26  с толкованием

27
и рече: благословен Господь Бог господина моего Авраама, Иже не остави правды Своея и истины от господина моего: и мене благоустрои Господь в дом брата господина моего.

Быт.24:27  с толкованием

28
И текши девица в дом матере своея, поведа по глаголом сим.

Быт.24:28  с толкованием

29
Ревекце же бяше брат, емуже имя Лаван: и тече Лаван к человеку вон на кладязь.

Быт.24:29  с толкованием

30
И бысть егда виде усерязи, и запястия на руку сестры своея, и егда слыша словеса Ревекки сестры своея, глаголющия: сице глагола мне человек: и прииде к человеку, стоящу ему у велблюд у кладязя,

Быт.24:30  с толкованием

31
и рече ему: гряди, вниди благословенный от Господа, почто стоиши вне? Аз же уготовах храмину и место велблюдом.

Быт.24:31  с толкованием

32
И вниде человек в дом, и разседла велблюды, и даде плевы и сено велблюдом, и воду умыти нозе его, и ноги мужем, иже бяху с ним:

Быт.24:32  с толкованием

33
и предложи им хлебы ясти, и рече: не ям, дондеже возглаголю словеса моя. И рече: глаголи.

Быт.24:33  с толкованием

34
И рече: раб Авраамль есмь аз:

Быт.24:34  с толкованием

35
Господь же благослови господина моего зело, и возвысися: и даде ему овцы и телцы, сребро и злато, рабы и рабыни, и велблюды и ослы:

Быт.24:35  с толкованием

36
и роди Сарра, жена господина моего, сына единаго господину моему, состаревшемуся ему, и даде ему елика имяше:

Быт.24:36  с толкованием

37
и закля мя господин мой, глаголя: не поймеши жены сыну моему от дщерей Хананейских, в нихже аз обитаю в земли их:

Быт.24:37  с толкованием

38
но в дом отца моего пойдеши, и в племя мое, и поймеши жену сыну моему оттуду:

Быт.24:38  с толкованием

39
рех же (аз) господину моему: а егда не восхощет жена со мною ити?

Быт.24:39  с толкованием

40
И рече ми: Господь Бог, Емуже благоугодих пред ним, он послет Ангела Своего с тобою и благоустроит путь твой, и поймеши жену сыну моему от племене моего и от дому отца моего:

Быт.24:40  с толкованием

41
тогда будеши чист от заклинания моего: егда бо дойдеши в племя мое, и не дадят ти, и будеши чист от заклинания моего:

Быт.24:41  с толкованием

42
и пришед днесь на кладязь, рекох: Господи, Боже господина моего Авраама, аще Ты благоустрояеши путь мой, в оньже ныне аз иду:

Быт.24:42  с толкованием

43
се, аз стах у кладязя воднаго, и дщери граждан исходят почерпати воды: и будет девица, ейже аще аз реку: напой мя от водоноса твоего мало водою:

Быт.24:43  с толкованием

44
и речет ми: и ты пий, и велблюдом твоим влию: сия (будет) жена, юже уготова Господь рабу Своему Исааку: и по сему уразумею, яко сотворил еси милость господину моему Аврааму.

Быт.24:44  с толкованием

45
И бысть прежде неже скончати мне глаголющу во уме своем, абие Ревекка исхождаше держащи водонос на раму, и сниде на кладязь, и почерпе воды: и рекох ей: напой мя.

Быт.24:45  с толкованием

46
И потщавшися сня водонос с себе на мышцу свою и рече: пий ты, и велблюды твоя напою. И напихся, и велблюды моя напои.

Быт.24:46  с толкованием

47
И вопросих ю и рекох: чия еси дщерь? Повеждь ми. Она же рече: дщерь Вафуилева есмь сына Нахорова, егоже роди ему Мелха. И дах ей усерязи, и запястия на руце ея,

Быт.24:47  с толкованием

48
и благоволив поклонихся Господу: и благослових Господа Бога господина моего Авраама, Иже благоустрои мя на пути истины пояти дщерь брата господина моего сыну его:

Быт.24:48  с толкованием

49
аще убо сотворите вы милость и правду к господину моему: аще же ни, поведите ми: да обращуся или на десно, или на лево.

Быт.24:49  с толкованием

50
Отвещавша же Лаван и Вафуил, рекоста: от Господа прииде дело сие: не возможем ти противу рещи зло или благо:

Быт.24:50  с толкованием

51
се, Ревекка пред тобою: поемь ю, иди: и да будет жена сыну господина твоего, якоже глагола Господь.

Быт.24:51  с толкованием

52
Бысть же егда услыша раб Авраамль словеса сия, поклонися до земли Господу.

Быт.24:52  с толкованием

53
И изнес раб сосуды златы и сребряны и ризы, даде Ревекце: и дары даде брату ея и матери ея.

Быт.24:53  с толкованием

54
И ядоша и пиша и той и мужие, иже бяху с ним, и почиша. И востав заутра, рече: отпустите мя, да отиду к господину моему.

Быт.24:54  с толкованием

55
Реша же братия ея и мати: да пребудет девица с нами яко десять дний, и посем пойдет.

Быт.24:55  с толкованием

56
Он же рече к ним: не держите мя, Господь бо благоустрои путь мой во мне: отпустите мя, да иду к господину моему.

Быт.24:56  с толкованием

57
Они же реша: призовем девицу и вопросим ея изоуст.

Быт.24:57  с толкованием

58
И призваша Ревекку и реша ей: пойдеши ли с человеком сим? Она же рече: пойду.

Быт.24:58  с толкованием

59
И отпустиша Ревекку сестру свою, и имения ея, и раба Авраамля, и иже с ним быша.

Быт.24:59  с толкованием

60
И благословиша Ревекку и реша ей: сестра наша еси, буди в тысящы тем, и да наследит семя твое грады супостат.

Быт.24:60  с толкованием

61
Воставши же Ревекка и рабыни ея, вседоша на велблюды и поидоша с человеком. И поим раб Ревекку, отиде.

Быт.24:61  с толкованием

62
Исаак же прехождаше сквозе пустыню у кладязя Видения: сам же живяше на земли на полудне.

Быт.24:62  с толкованием

63
И изыде Исаак поглумитися на поле к вечеру, и воззрев очима своима, виде велблюды идущыя.

Быт.24:63  с толкованием

64
И воззревши Ревекка очима своима, виде Исаака: и изскочи с велблюда.

Быт.24:64  с толкованием

65
И рече рабу: кто есть человек оный, иже идет по полю во сретение нам? Рече же раб: сей есть господин мой. Она же вземши ризу летнюю, облечеся.

Быт.24:65  с толкованием

66
И поведа раб Исааку вся словеса, яже сотвори.

Быт.24:66  с толкованием

67
Вниде же Исаак в дом матере своея, и поя Ревекку, и бысть ему жена: и возлюби ю, и утешися Исаак по Сарре матери своей.

Быт.24:67  с толкованием

Толкования на главу Быт.24
этой книги Священного Писания


Библия Толкования на Бытие прп. Ефрем Сирин Глава  24

Толкование преподобного Ефрема Сирина
 

Преподобный Ефрем Сирин. Толкование на первую книгу, то есть на книгу Бытия

Быт.24

Глава 
24

Быт.24  с толкованием
Чрез три года по смерти Сарры
 


2
рече Авраам рабу своему старейшему: положи руку твою под стегно мое. И закляну тя, да не поймеши сыну моему жены от дщерей хананейских. Раб клянется заветом обрезания. Ибо на том, что люди осквернили в начале бытия своего прежде и после потопа, Бог положил знамение завета, и что было презрено в человеческом теле, тому сообщил преимущественную честь, положив на сем знамение завета, так что сим клялись дающие клятву, и сим заставляли свидетельствоваться требующие клятвы. Раб поклялся господину своему,

Быт.24:2  с толкованием

10
и взя от всех благ: и возстав, иде в Арам во град Нахоров. И остановился он у кладезя, стал молить Бога и просил себе знамения. И, конечно, обрадован был пришествием к кладезю Ревекки, но старался еще узнать, из какого она семейства. Когда же узнал, что она дочь Вафуила, сына Нахорова; тогда возблагодарил Бога, и вошел к ним в дом, и остался там. И как скоро сказано было им, какою клятвою заклял его господин, и как исполнилось на самом деле то, о чем молился он при кладезе, Вафуил и Лаван сказали ему:

Быт.24:10  с толкованием

50
от Господа прииде дело твое и дело господина твоего.

Быт.24:50  с толкованием

51
Се Ревекка пред тобою: поем ю, иди. Призвали и девицу, чтобы узнать ее согласие. И поелику она слышала о клятве, какою заклял раба Авраам, о молитве раба при кладезе и о знамении, какого просил он, и какое дано ему; то убоялась сказать: не пойду; она знала, что есть Божия на то воля, чтобы идти ей. И пошла Ревекка, и стала женою Исаака; и от радости о Ревекке, пришедшей к нему чрез три года по смерти матери его,

Быт.24:51  с толкованием

57
утешися Исаак о матери своей, по которой сетовал три года.

Быт.24:57  с толкованием

Библия Толкования на Бытие блж. Феодорит Кирский Глава  24

Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на книгу Бытия

Быт.24

Глава 
24

Быт.24  с толкованием

Вопрос 75. Что значит сказанное: положи руку твою на стегно мое (Быт.24:2)?

Старейшего из служителей посылал Авраам по случаю брака, зная, что род ханаанский проклят, собственное же родство его сподобилось благословения. Итак, поскольку в семени своем приял благословение и обетование благ, то повелел рабу положить руку там, где имел и знамение веры, потому что, поверив Божественным обетованиям, приял он печать обрезания. Велел же положить там руку, чтобы раб, памятуя и Божественное обетование и обрезание, благородство своего господина не унизил иноплеменным браком. Нужно же знать, что рука положена была под стегно, а клятва совершена во имя Бога всяческих. Ибо сказал Авраам: заклинаю тя Господом Богом небеси и... земли, да не поймеши сыну моему Исааку жены от дщерей хананейских; с ними же аз живу в них (Быт.24:3), и так далее. Но весьма премудр и вопрос раба. Ибо, уважая клятву, просит сделать ему явными правила о браке, и говорит: если избираемая в невесту девица не восхочет идти сюда, а потребует, чтобы жених к ней пришел; повелишь, ли сыну идти к народу сему (Быт.24:5)? Патриарх Авраам знал, что в Хананею привело его Божественное призвание, о браке же не дано ему Божественного закона, но сам он, как воспитанный в благочестии, пожелал, чтобы жена сыну была обручена из своего родства; а потому запрещает делать то, что воспрещено Божественным законом, но прочее предоставляет Божественному попечению. Сим обнадеженный раб отправился в путь. Молитву же приносил он не в виде гадания, как предполагали некоторые из людей малосмысленных. Напротив того, поскольку в избрании невесты содейственником избрал он Бога, то просил показать ему какие-либо признаки, по которым желал узнать, угоден ли Богу выбор невесты. Признаком же служили: не телесная красота, не знатность рода, не иное что из почитаемого достославным, но странолюбие, обходительность и тихость нрава. Ибо говорит:будет девица, ей же аз реку: преклони водонос твой, да пию, и речет ми: пий ты, и велблюды твои напою, дондеже напиются: сию уготовал еси рабу твоему Исааку: и по сему увем, яко сотворил еси милость с господином моим Авраамом (Быт.24:14). Поскольку сими преимуществами особенно был украшен Патриарх, то рабу желательно было, чтобы и невеста сходствовала нравом с Авраамом, и чтобы противный нрав не произвел какой ссоры и противоречия. А что было это не гадание, но выражало веру и благочестие, о сем свидетельствует во-первых усердиемолитвы, а затем выжидание рабом воли Божией. Ибо сему научает божественное Писание. Человек же выразумеваше ю, и помолчеваше, да уразумеет, ащеблагоустрои Бог путь ему, или ни (Быт.24:21). Пока девица черпала воду и приносила верблюдам, он продолжал смотреть, удовлетворит ли она потребности всех по прошению. А когда верблюды напились, немедленно предложил дары, означающие ее избрание в невесту. Узнав же ее род и родство с господином, как сказано:благословив человек, приклонися Господу. И рече: благословен Господь Бог господина моего Авраама, Иже не остави правды Своей и милости Своей от господина моего: и мене привел путем Господь в дом брата господина моего (Быт.24:27). Да и вся беседа раба возвещает о благочестии его духа; и после беседы выказывает он тоже расположение духа. Когда же родители девицы согласились на брак; он, как сказано, немедленно поклонися до земли Господу (Быт.24:52). И после сего остался при той же мысли. Ибо говорит: не держите мя, Господь бо благоустрои путь мой (Быт.24:56).