Глава 
22

Числ.22  с толкованием

1
И воздвигшеся сынове Израилтестии, ополчишася на запады Моава у Иордана ко Иерихону.

Числ.22:1  с толкованием

2
И видев Валак сын Сепфоров вся, елика сотвори Израиль Аморрею,

Числ.22:2  с толкованием

3
и убояся Моав людий зело, яко мнози бяху, и оскорбе Моав от лица сынов Израилевых,

Числ.22:3  с толкованием

4
и рече Моав старейшинам Мадиамлим: ныне потребит сонм сей всех, иже окрест нас, якоже потребляет телец злак на поли. И Валак, сын Сепфоров, бяше царь Моавль в то время,

Числ.22:4  с толкованием

5
и посла послы к Валааму, сыну Веорову, во Фафуру яже есть у реки земли сынов людий его, призвати его, глаголя: се, людие изыдоша из Египта, и се, покрыша лице земли, и сии седят при одержании моем:

Числ.22:5  с толкованием

6
и ныне прииди, проклени мне люди сия, понеже крепльшии суть паче нас, аше возможем сих избити, и изжену их из земли: яко вем, ихже аще благословиши ты, благословени суть, и ихже аще прокленеши ты, прокляти.

Числ.22:6  с толкованием

7
И идоша старейшины Моавли и старейшины Мадиамли, и волхвования в руках их: и приидоша к Валааму и глаголаша ему словеса Валакова.

Числ.22:7  с толкованием

8
И рече к ним: препочийте зде нощь (сию), и отвещаю вам деяния, яже аще возглаголет Господь ко мне. И пребыша князи Моавли у Валаама.

Числ.22:8  с толкованием

9
И прииде Бог к Валааму и рече ему: что человецы сии у тебе?

Числ.22:9  с толкованием

10
И рече Валаам к Богу: Валак сын Сепфоров, царь Моавль, посла их ко мне, глаголя:

Числ.22:10  с толкованием

11
се, людие изыдоша из Египта и покрыша лице земли, и сии седят при одержании моем: и ныне прииди, проклени ми их, негли возмогу избити их и изгнати я от земли.

Числ.22:11  с толкованием

12
И рече Бог к Валааму: да не идеши с ними, ниже да кленеши людий: суть бо благословени.

Числ.22:12  с толкованием

13
И востав Валаам заутра, рече князем Валаковым: возвратитеся к господину своему: не попущает ми Бог ити с вами.

Числ.22:13  с толкованием

14
И воставше князи Моавли приидоша к Валаку и рекоша ему: не хощет Валаам приити с нами.

Числ.22:14  с толкованием

15
И приложи Валак еще послати князи множайшии и честнейшии сих.

Числ.22:15  с толкованием

16
И приидоша к Валааму и глаголаша ему: сия глаголет Валак, сын Сепфоров: молю тя, не обленися приити ко мне:

Числ.22:16  с толкованием

17
честне бо тя почту, и вся, елика аще речеши ми, сотворю тебе: и прииди, и проклени ми люди сия.

Числ.22:17  с толкованием

18
И отвеща Валаам и рече князем Валаковым: аще ми даст Валак полну храмину свою злата и сребра, не могу преступити слова Господа Бога, еже сотворити то мало или велико в разуме моем:

Числ.22:18  с толкованием

19
и ныне потерпите зде и вы нощь сию, и увем, что приложит Господь глаголати ко мне.

Числ.22:19  с толкованием

20
И прииде Бог к Валааму нощию и рече ему: аще звати тя приидоша человецы сии, востав иди вслед их, но слово, еже аше реку тебе, то да сотвориши.

Числ.22:20  с толкованием

21
И востав Валаам заутра, оседла осля свое и иде со князи Моавли.

Числ.22:21  с толкованием

22
И разгневася яростию Бог, яко иде сей: и воста Ангел Божий препяти ему на пути. Сей же седяше на осляти своем и два раба его с ним.

Числ.22:22  с толкованием

23
И узрев осел Ангела Божия супротив стояща на пути, и мечь извлечен в руце его, и совратися осел с пути и идяше на поле: и бияше (Валаам) осля жезлом своим, еже направити е на путь:

Числ.22:23  с толкованием

24
и ста Ангел Божий на броздах виноградных: ограждение отсюду, и ограждение отонуду:

Числ.22:24  с толкованием

25
и узрев осел Ангела Божия, приложися ко ограде и прижме ногу Валааму ко ограде, и приложи еще бити его:

Числ.22:25  с толкованием

26
и приложи Ангел Божий, и шед свята в месте узком, в немже не бяше уклонитися ни на десно, ни на лево:

Числ.22:26  с толкованием

27
и видя осля Ангела Божия, паде под Валаамом: и разгневася Валаам, и бияше осля жезлом.

Числ.22:27  с толкованием

28
И отверзе Бог уста осляти, и рече Валааму: что сотворих тебе, яко се, в третие биеши мя?

Числ.22:28  с толкованием

29
И рече Валаам осляти: яко поругалося ми еси: и аще бых мечь имел в руку моею, пробол бых тя.

Числ.22:29  с толкованием

30
И рече осля Валааму: не аз ли ослица твоя, на нейже ты ездиши от юности своея до днешняго дне? Еда презорством презревши сотворих тебе сие? Он же рече: ни.

Числ.22:30  с толкованием

31
Отверзе же Бог очи Валааму, и узре Ангела Божия противостояща на пути, и мечь извлечен в руце его: и приклонився поклонися ему лицем своим.

Числ.22:31  с толкованием

32
И рече ему Ангел Божий: почто биеши осля твое сие в третие? И се, Аз приидох на препятие твое, яко неприятен путь твой предо Мною: и видя мя ослица, совратися от Мене се третие:

Числ.22:32  с толкованием

33
и аще бы не уклонилася от Мене, ныне тя убо убил бых, сию же сохранил бых.

Числ.22:33  с толкованием

34
И рече Валаам ко Ангелу Господню: согреших, не ведех бо, яко Ты мне противостоял еси на пути: и ныне аще Тебе не угодно, возвращуся.

Числ.22:34  с толкованием

35
И рече Ангел Божий к Валааму: иди ты с человеки: обаче слово, еже аще реку тебе, сие сохрани глаголати. И иде Валаам со князи Валаковы.

Числ.22:35  с толкованием

36
И услышав Валак, яко приходит Валаам, изыде во сретение ему во град Моавль, иже есть в пределех Арноних, иже есть на краи пределов.

Числ.22:36  с толкованием

37
И рече Валак к Валааму: не послах ли к тебе звати тя? Почто не пришел еси ко мне? Или не возмогу почтити тебе?

Числ.22:37  с толкованием

38
И рече Валаам к Валаку: се, прихожду к тебе ныне: мощен ли буду глаголати что? Слово, еже аще вложить Бог во уста моя, сие реку.

Числ.22:38  с толкованием

39
И иде Валаам с Валаком, и внидоша во Грады Селныя.

Числ.22:39  с толкованием

40
И закла Валак телцы и овцы, и посла Валааму и князем иже с ним.

Числ.22:40  с толкованием

41
И бысть заутра, и взяв Валак Валаама, возведе его на столп Ваалов, и показа ему оттуду часть некую людий.

Числ.22:41  с толкованием

Толкования на главу Числ.22
этой книги Священного Писания


Библия Толкования на Числа прп. Ефрем Сирин Глава  22

Толкование преподобного Ефрема Сирина
 

Преподобный Ефрем Сирин. Толкование на книгу Чисел

Числ.22

Глава 
22

Числ.22  с толкованием

13
И Валаам рече князем Валаковым: не попущает ми Бог ити с вами. Сказанное, что Бог не попустил Валааму проклясть народ, не означает, что, если бы Валаам проклял, то народ и был бы проклят, показывает же, что сатана не может вредить святым.

Числ.22:13  с толкованием

25
И узрев осел Ангела Божия, приложися ко ограде.

Числ.22:25  с толкованием

27
И бияте осля Валаам. Валаам три раза бьет осла жезлом, но не может заставить его идти. Осел Валаамов есть образ человеческого рода, который стал как бы колесницею диавола. Ослица, увидев Ангела, свергла с себя Валаама; так душа, сподобившись видеть Жениха в явление Его, свергла с выи своей чуждое иго, и соделалась колесницею Еммануиловою, быв прежде колесницею полчищ супостата.

Числ.22:27  с толкованием

Библия Толкования на Числа блж. Феодорит Кирский Глава  22

Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на книгу Чисел

Числ.22

Глава 
22

Числ.22  с толкованием

Вопрос 39. Если Валаам был волхв (Нав.13:22); то для чего вопрошал он Господа? (Числ.22:9)

Он не вопрошал истинного Бога; но ответствовал ему Бог не призываемый, даже неведомый им. Ибо сказано: прииде Бог Валааму, и рече ему: что человецы сии у тебе (Числ.22:9)? Спрашивает же о сем не потому, что не знал причины их пришествия, но чтобы по ответу волхва приказать, что ему делать.
 


Вопрос 40. Почему Бог, повелев Валааму не идти, потом повелел идти (Числ.22:19-20)?

Поелику Валаам, обольстившись обещанными деньгами, и думая, что Владыка Бог переменит Свою волю, снова вопрошал: надобно ли идти ему с посланными; то Бог дозволил идти, как бы так говоря: иди, потому что желаешь этого; но знай: ты будешь говорить, что Я восхощу.
 


Вопрос 41. Почему Бог, повелев Валааму идти, чрез Ангела останавливает его в шествии (Числ.22:22)?

Устрашает его и сверхъестественною речью ослицы и видением Ангела, чтобы узнал Валаам, какое попечение прилагает Бог о народе израильском. Иные же говорят, что Ангел сей есть Михаил, предстоятель народа израильского.
 


Вопрос 42. Какую силу имело бы проклятие волхва, без Божия на то соизволения? (Числ.22:6)

Оно не имело бы никакой силы; потому что ложно было господствовавшее о сем мнение. Но поелику народ израильский, часто впадая в беззакония, терпел ниспосылаемые от Бога казни; то Владыка Бог, по немощи их, устроил бывшее с Валаамом. Чтобы, наказываемые Богом, не подумали, будто бы подвергаются бедствиям от проклятий волхва, не попустил волхву проклинать, отъемля чрез это у неразумных повод к ложной мысли. Да если бы проклятия волхва и имели какую-либо силу, то Создавшему все нетрудно было бы соделать их недействительными; как это явно для изучивших божественное. Ибо сказано: Господь разоряет советы языков, отметает же мысли людей, и отметает советы князей: совет же Господень во век пребывает (Пс.32:10-11). Впрочем Валаам, и дознав попечение Божие об Израильтянах, покушается преклонить Бога жертвами, полагая, что и Он есть один из богов лжеименных, которых служители их именовали изменчивыми. Сказанное же: иде прямо (Числ.23:4) показывает, что действительно хотел он дознать, что ему делать. Посему-то нечистые уста приемлют в себя силу Всесвятого Духа, и изрекают, чего не хотели бы изречь, и взывают: что проклену, егоже не кленет Господь? или что зло реку, егоже не злословит Бог? (Числ.23:8) а также предрекают будущее: се людие едини населятся, и се языки не вменятся. Кто изследит семя Иаковле? и кто изочтет сонмы Израиля (Числ.23:9-10)? Потом Валаам просит, чтобы и ему иметь общение с Израильтянами: да умрет душа моя в душах праведных, и буди семя мое, якоже семя их (Числ.23:10). Поелику же Валак вознегодовал, и думая, что Валаам, видя множество Евреев, произнес благословение, отводит его на другое место, с которого можно было видеть только часть народа: то Всесвятый Дух снова говорит чрез Валаама: не яко человек Бог колеблется, ниже яко сын человеческий изменяется: Той глаголаше, не сотворит ли? речет, и не пребудет ли? (Числ.23:19). Естество Божие, Валак, непреложно и неизменяемо. Воля Божия не пременяется, подобно человеческой. Се благословяяти приведен есмь: благословлю, и не отвращу (Числ.23:20).