Глава 
21

Деян.21  с толкованием

1
И якоже бысть отвезтися нам, отторгшымся от них, прямо шедше приидохом в Кон, в другий же день в Родос и оттуду в Патару:

Деян.21:1  с толкованием

2
и обретше корабль преходящь в Финикию, возшедше отвезохомся.

Деян.21:2  с толкованием

3
Возникший же нам Кипр оставльше ошуюю, плыхом в Сирию и пристахом в Тире, тамо бо бяше кораблю изложити бремя:

Деян.21:3  с толкованием

4
и обретше ученики, пребыхом ту дний седмь: иже Павлови глаголаху Духом не восходити во Иерусалим.

Деян.21:4  с толкованием

5
Егда же бысть нам скончати дни, изшедше идохом, провождающым нас всем с женами и детьми даже до вне града: и преклоньше колена при брезе помолихомся.

Деян.21:5  с толкованием

6
И целовавше друг друга внидохом в корабль, они же возвратишася во своя си.

Деян.21:6  с толкованием

7
Мы же, плавание наченше от Тира, пристахом во Птолемаиде, и целовавше братию, пребыхом день един у них.

Деян.21:7  с толкованием

8
Во утрие же изшедше Павел и иже с ним, приидохом в Кесарию, и вшедше в дом Филиппа благовестника, суща от седми (диакон), пребыхом у него.

Деян.21:8  с толкованием

9
Сего же бяху дщери девицы четыри прорицающыя.

Деян.21:9  с толкованием

10
Пребывающым же нам тамо дни многи, сниде некто от Иудеи пророк, именем Агав,

Деян.21:10  с толкованием

11
и пришед к нам и взем пояс Павлов, связав же свои руце и нозе, рече: тако глаголет Дух Святый: мужа, егоже есть пояс сей, тако свяжут (его) во Иерусалиме Иудее и предадят в руце языков.

Деян.21:11  с толкованием

12
И якоже слышахом сия, моляхом мы же и наместнии, не восходити ему во Иерусалим.

Деян.21:12  с толкованием

13
Отвеща же Павел и рече: что творите, плачуще и сокрушающе ми сердце? Аз бо не точию связан быти (хощу), но и умрети во Иерусалиме готов есмь за имя Господа Иисуса.

Деян.21:13  с толкованием

14
Не повинующуся же ему, умолчахом, рекше: воля Господня да будет.

Деян.21:14  с толкованием

15
По днех же сих уготовльшеся взыдохом во Иерусалим:

Деян.21:15  с толкованием

16
приидоша же с нами и нецыи ученицы от Кесарии, ведуще с собою, у негоже бы обитати нам, Мнасона некоего Кипрянина, древняго ученика.

Деян.21:16  с толкованием

17
Бывшым же нам во Иерусалиме, любезно прияша нас братия.

Деян.21:17  с толкованием

18
На утрие же вниде Павел с нами ко Иакову, вси же приидоша старцы.

Деян.21:18  с толкованием

19
И целовав их, сказаше по единому коеждо, еже сотвори Бог во языцех служением его.

Деян.21:19  с толкованием

20
Они же слышавше славляху Бога и рекоша ему: видиши ли, брате, колико тем есть Иудей веровавших? И вси ревнителие закону суть:

Деян.21:20  с толкованием

21
увестишася же о тебе, яко отступлению учиши от закона Моисеова живущыя во языцех вся Иудеи, глаголя не обрезовати им чад своих, ниже во обычаех отеческих ходити.

Деян.21:21  с толкованием

22
Что убо есть? Всяко подобает народу снитися: услышат бо, яко пришел еси.

Деян.21:22  с толкованием

23
Сие убо сотвори, еже ти глаголем: суть у нас мужие четыри обещавше себе Богу:

Деян.21:23  с толкованием

24
сия поим очистися с ними и иждиви на них, да острижут си главы: и разумеют вси, яко возвещенная им о тебе ничтоже суть, но пребываеши и сам закон храня.

Деян.21:24  с толкованием

25
А о веровавших языцех мы послахом, судивше ничтоже таковое соблюдати им, токмо хранити себе от идоложертвенных и крове, и удавленины и блуда.

Деян.21:25  с толкованием

26
Тогда Павел поемь мужы оны, на утрие с ними очищься вниде во святилище, возвещая исполнение дний очищения, дондеже принесено бысть за единаго коегождо их приношение.

Деян.21:26  с толкованием

27
И якоже хотяху седмь дний скончатися, иже от Асии Иудее, видевше его во святилищи, навадиша весь народ и возложиша нань руце,

Деян.21:27  с толкованием

28
вопиюще: мужие Израилстии, помозите: сей есть человек, иже на люди и закон и на место сие всех всюду учит: еще же и Еллины введе в церковь и оскверни святое место сие.

Деян.21:28  с толкованием

29
Бяху бо видели Трофима Ефесянина во граде с ним, егоже мняху, яко в церковь ввел есть Павел.

Деян.21:29  с толкованием

30
Подвижеся же град весь, и бысть стечение людем: и емше Павла, влечаху его вон из церкве, и абие затворишася двери.

Деян.21:30  с толкованием

31
Ищущым же им убити его, взыде весть к тысящнику спиры, яко весь возмутися Иерусалим:

Деян.21:31  с толкованием

32
он же абие поим воины и сотники, притече на ня: они же видевше тысящника и воины, престаша бити Павла.

Деян.21:32  с толкованием

33
Приступль же тысящник ят его и повеле связати его веригома железнома двема, и вопрошаше: кто убо есть и что есть сотворил.

Деян.21:33  с толкованием

34
Друзии же ино нечто вопияху в народе: не могий же разумети известное молвы ради, повеле отвести его в полк.

Деян.21:34  с толкованием

35
Егда же бысть на степенех, прилучися воздвижену быти ему от воин нужды ради народа,

Деян.21:35  с толкованием

36
последоваше бо множество людий зовущих: возьми его.

Деян.21:36  с толкованием

37
Хотя же внити в полк Павел глагола тысящнику: аще леть ми есть глаголати что тебе? Он же рече: гречески умееши ли?

Деян.21:37  с толкованием

38
Не ты ли еси Египтянин, прежде сих дний превещавый и изведый в пустыню четыри тысящы мужей сикарей?

Деян.21:38  с толкованием

39
Рече же Павел: аз человек убо есмь Иудеанин, Тарсянин, славнаго града в Киликии житель: молю же тя, повели ми глаголати к людем.

Деян.21:39  с толкованием

40
Повелевшу же ему, Павел стоя на степенех помаав рукою к людем: многу же безмолвию бывшу, возгласи еврейским языком, глаголя:

Деян.21:40  с толкованием

Толкования на главу Деян.21
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феофилакта Болгарского
 

Толкование блаженного Феофилакта, Архиепископа Болгарского на Деяния Святых Апостолов

Деян.21

Глава 
21

Деян.21  с толкованием

И якоже бысть отвезтися нам, отвергшымся от них, прямо шедше приидохом в Кон, в другий же день в Родос, и оттуду в Патару. И обретше корабль преходящ в Финикию, возшедше отвезохомся. Возникший же нам Кипр оставлше ошуюю, плыхом в Сирию, и пристахом в Тире: тамо бо бяше кораблю изложити бремя.
 

Деян.21:1 с толкованием
Лука употребляет сильное выражение, говоря: отторгшымся от них . И это вполне выразительно; потому что после отторжения они не могли войти в море. Что значит: прямо шедше? Это значит, что все другие места прошли мимо, не останавливаясь в них. И обретше корабль преходящ в Финикию . Быть может, корабль этот имел здесь (в Патаре) стоянку; и они, не нашедши корабля, отправлявшегося в Кесарию, а нашедши корабль, отходивший в Финикию, на нем и отправились и оставили в стороне Кипр и Сирию; так как выражение: оставлше ошуюю, не без цели прибавлено, но чтобы показать, что они не думали даже и подойти к Сирии.
 


И обретше ученики, прибыхом ту дний седмь: иже Павлови глаголаху Духом не восходити во Иерусалим. Егда же бысть нам скончати дни, изшедше идохом, провождающым нас всем с женами и детми даже до вне града: и преклонше колена при брезе, помолихомся. И целовавше друг друга внидохом в корабль: они же возвратишася во свояси. Мы же плавание наченше от Тира, пристахом во Птолемаиде: и целовавше братию, пребыхом день един у них.
 

Деян.21:4 с толкованием
Павлови глаголаху Духом . Итак, если повелевал Дух, то почему же он воспротивился? Ведь ученики говорили, зная об угрожавших ему опасностях от Духа. Да они не убеждали его по внушению Духа, не предсказывали ему прямо предстоящие ему опасности, а, щадя его, просто говорили, что не нужно восходить в Иерусалим. Скончати дни . Когда окончились дни опресноков, вышли из Тира. Перечти мне все дни с опресночными. В Тир пришли чрез пять дней, потом в Тире пробыли семь дней, — всего двадцать два.
 


Во утрие же изшедше Павел и иже с ним, приидохом в Кесарию: и вшедше в дом Филиппа благовестника, суща от седми диакон, пребыхом у него. Сего же бяху дщери девицы четыре прорицающыя.
 

Деян.21:8 с толкованием
У диакона Филиппа были дочери. Но заметь, что дочери его были девицы и пророчицы и что они более всего благочестием достигли того, что удостоились даже дара пророчества. Писатель не присовокупил бы, что они были девицы, если бы это не стоило внимания.
 


Пребывающым же нам тамо дни многи, сниде некто от Иудеи пророк именем Агав: И пришед к нам, и вземь пояс Павлов, связав же свои руце и нозе, рече : тако глаголет Дух Святый: мужа, егоже есть пояс сей, тако свяжут его во Иерусалиме иудеи, и предадят в руце языков.
 

Деян.21:10 с толкованием
Это — тот Агав, который раньше предсказал голод. Но горько то, что предадут в руки язычников. Заметь: как только услышал, что имеет перенести множество бедствий, начинает торопиться. Агав не сказал, что Павла свяжут, чтобы не подумали, что он говорит, условившись заранее, нет, он сказал: мужа, егоже есть пояс сей .
 


И якоже слышахом сия, моляхом, мы же и наместнии, не восходити ему во Иерусалим. Отвещав же Павел, и рече: что творите, плачуще и сокрушающе ми сердце? аз бо не точию связан быти хощу, но и умрети во Иерусалиме готов есмь за имя Господа Иисуса. Не повинующуся же ему, умолчахом, рекше: воля Господня да будет.
 

Деян.21:12 с толкованием
Что творите плачуще... Прочие плакали, а Павел утешал их; и тот, кто не страшился собственных испытаний, скорбел по поводу их слез. Об вас плачу, говорит он, а не о страданиях, какие мне предстоят: потому что ради Господа Иисуса я готов и умереть. Когда же не могли убедить его, то замолчали; потому что сознали, что на это была воля Божия. Нужно заметить, что следует останавливать тех, кто препятствует кому-нибудь сделать какое-нибудь благородное дело, хотя бы они и плакали. А эти слезы и самого Павла трогали и ослабляли его силу. Поэтому он их и порицает.
 


По днех же сих уготовлшеся взыдохом во Иерусалим. Приидоша же с нами и нецыи ученицы от Кесарии, ведуще с собою, у негоже бы обитати нам, Мнасона некоего кипрянина, древняго ученика. Бывшым же нам во Иерусалиме, любезно прияша нас братия. На утрие же вниде Павел с нами ко Иакову, вси же приидоша старцы. И целовав их, сказаше по единому коеждо, еже сотвори Бог во языцех служением его.
 

Деян.21:15 с толкованием
Выражение: уготовлшеся , означает: взяв все необходимое для путешествия. На утрие же вниде Павел с нами ко Иакову . Иаков был иерусалимским епископом; это — брат Господа, муж великий и достойный удивления. Рассказывает им Павел, что случилось у язычников, не по тщеславию, но желая показать Божие человеколюбие. Служением его , то есть, проповеданием евангельского учения.
 


Они же слышавше, славляху Бога, и рекоша ему: видиши ли брате, колико тем есть иудей веровавших? и вси ревнители закону суть. Увестишася же о тебе, яко отступлению учиши от закона Моисеова живущыя во языцех вся иудеи, глаголя не обрезовати им чад своих, ниже во обычаях отеческих ходити. Что убо есть? всяко подобает народу снитися: услышат бо, яко пришел еси. Сие убо сотвори, еже ти глаголем.
 

Деян.21:20 с толкованием
Колико тем есть иудей? Эти тьмы — из тех, которые кричали: кровь его на нас и на чадех наших (Мф.27:25). Однако же Человеколюбец и из них и из детей их принял многих и даровал им тьмы благ. Увестишася же о тебе . Не сказал: услышали, но: поверили и убеждены.
 


Суть у нас мужие четыри обещавше себе Богу. Сия поимь очистися с ними, и иждиви на них, да острижут си главы, и разумеют вси, яко возвещенная им о тебе ничтоже суть, но пребываеши и сам закон храня.
 

Деян.21:24 с толкованием
Обещавше себе Богу . Много видов обетов: одни обещали жертвы, другие — деньги, третьи — себя самих, а четвертые — не пить вина и не стричь головы известное число дней. К разряду последних принадлежали и эти мужи. Волосы были символом умерщвления; потому что они, как мертвые, не ощущают боли. Сия поимь очистися с ними, и иждиви на них , то есть, жертвы, какие по закону должны быть принесены за них, представь ты, чтобы уничтожить всякое подозрение. Защитись, говорится, делом, а не словом. Да острижут си главы, и разумеют вси, яко возвещенная им о тебе ничтоже суть . Было в обычае, что давшие обет, по очищении, стригли голову и в таком виде в продолжение семи дней делали приношения за себя. Нечто такое же сделали Акила и Прискилла, чтобы было явно, что они стригли голову, как почитатели Бога.
 


А о веровавших языцех мы послахом, судивше ничтоже таковое соблюдати им, токмо хранити себе от идоложертвенных, и крове, и удавленины, и блуда.
 

Деян.21:25 с толкованием
Как мы заповедуем язычникам, хотя проповедуем иудеям, так и ты содействуй нам, хотя проповедуешь язычникам. Не бойся; дело — в снисхождении.
 


Тогда Павел поемь мужы оны, наутрие с ними очищся вниде во святилище, возвещая исполнение дней очищения, дондеже принесено бысть за единаго коегождо их приношение.
 

Деян.21:26 с толкованием
Остригся Павел и исполнил все иудейские обряды, но не потому, что изменил свое мнение (так как это было бы делом нечистым от порока), а потому, что любовь снисходительна. Возвещая исполнение дней очищения , то есть, объявляя. Сам объявлял о себе.
 


И якоже хотяху седмь дний скончатися, иже от Асии Иудеи видевше его во святилищи, навадиша весь народ, и возложиша нань руце, Вопиюще: мужие исраилстии, помозите: сей есть человек, иже на люди и закон и на место сие всех всюду учит: еще же и еллины введе в церковь, и оскверни святое место сие. Бяху бо видели Трофима ефесянина во граде с ним, егоже мняху яко в церковь ввел есть Павел.
 

Деян.21:27 с толкованием
Замечай Божеское устроение. После того, как одни разубедились, другие из опасения, чтобы не разубедились и остальные, нападают на Павла. Беспокойный характер их виден везде.
 


Подвижеся же град весь, и бысть стечение людем: и емше Павла, влечаху его вон из церкве: и абие затворишася двери. Ищущым же им убити его, взыде весть к тысящнику спиры, яко весь возмутися Иерусалим. Он же абие поим воины и сотники, притече на ня. Они же видевше тысящника и воины, престаша бити Павла. Приступль же тысящник ят его, и повеле связати его вериги железными двема: и вопрошаше, кто убо есть, и что есть сотворил. Друзии же ино нечто вопияху в народе: не могий же разумети известное молвы ради, повеле отвести его в полк.
 

Деян.21:30 с толкованием
Влечаху его вон из церкве . Хотели убить его; и тащили из церкви для того, чтобы с большим бесстрашием совершить убийство.
 


Егда же бысть на степенех, прилучися воздвижену быти ему от воин нужды ради народа: Последоваше бо множество людей, зовущих: возми его. Хотя же внити в полк, Павел глагола тысящнику: аще лет ми есть глаголати что тебе? он же рече: гречески умееши ли? Не ты ли еси египтянин, прежде сих дней превещавый и изведый в пустыню четыри тысящи мужей сикарей?
 

Деян.21:35 с толкованием
Что значит: возми его ? Говорят применительно к римскому обычаю, именно: атакуй его; или: изми его из числа живых; так как у иудеев было в обычае кричать эту фразу против праведников, как кричали они и против Господа: возми его , то есть, изми его из числа живых. Не ты ли еси египтянин? Явился один египтянин, производивший нововведения, бунтовщик, обольститель и чародей. Дьявол и польстил себя надеждою воспользоваться этим человеком и представить как Христа, так и апостолов участниками в тех преступлениях, какие были учинены последователями этого египтянина. Мужей сикарей . У иудеев три главных секты: фарисеи, саддукеи, ессеи. Последние ведут более честную жизнь, любят друг друга и отличаются воздержанием; поэтому и называются ессеи , то есть, правдивые, а иные называют их: сикарии , то есть, ревнителями.
 


Рече же Павел: аз человек убо есмь иудеанин тарсянин, славнаго града в Киликии житель. Молю же тя, повели ми глаголати к людем.
 

Деян.21:39 с толкованием
Человек убо есмь иудеанин... Мы, христиане, — истинные иудеи, как исповедующие истинную веру; потому что имя Иуда значит: исповедание. Так как тысячник спросил: не ты ли еси египтянин? то Павел прежде всего отклоняет его от этого подозрения. А чтобы тот не подумал, что он по происхождению иудей, объявляет потом свою веру. Итак что же? он не отрекся? Да не будет! Он был иудей и христианин. Повели ми глаголати к людем . Это самое сильное доказательство того, что он не был ни в чем виноват; так готов был он к защищению себя и так хотел обратиться с словом к народу иудейскому.
 


Повелевшу же ему, Павел стоя ни степенех помаав рукою к людем: многу же безмолвию бывшу, возгласи еврейским языком глаголя:
 

Деян.21:40 с толкованием