Глава 
32

Исх.32  с толкованием

1
И видевше людие, яко умедли Моисей снити с горы, восташа людие на Аарона и глаголаша ему: востани и сотвори нам боги, иже пойдут пред нами: Моисей бо сей человек, иже изведе нас от земли Египетския, не вемы, что бысть ему.

Исх.32:1  с толкованием

2
И рече им Аарон: измите усерязи златыя, яже во ушесех жен ваших и дщерей, и принесите ко мне.

Исх.32:2  с толкованием

3
И изяша вси людие усерязи златы, яже во ушесех жен их, и принесоша ко Аарону.

Исх.32:3  с толкованием

4
И взя от рук их и слия их делом литым, и сотвори им телца литаго. И рекоша: сии бози твои, Израилю, иже изведоша тя из земли Египетския.

Исх.32:4  с толкованием

5
И видев Аарон, созда олтарь прямо ему, и проповеда Аарон, глаголя: праздник Господнь утре.

Исх.32:5  с толкованием

6
И обутреневав наутрие, вознесе всесожжения и принесе жертву спасения. И седоша людие ясти и пити и восташа играти.

Исх.32:6  с толкованием

7
И рече Господь к Моисею глаголя: иди скоро, сниди отсюду, беззаконноваша бо людие твои, ихже извел еси из земли Египетския:

Исх.32:7  с толкованием

8
преступиша с пути скоро, егоже заповедал еси им: сотвориша себе телца, и поклонишася ему, и пожроша ему, и реша:

Исх.32:8  с толкованием

9
сии бози твои, Израилю, иже изведоша тя из земли Египетския:

Исх.32:9  с толкованием

10
и ныне остави Мя, и возярився гневом на ня, потреблю их, и сотворю тя в язык велик.

Исх.32:10  с толкованием

11
И помолися Моисей пред Господем Богом и рече: вскую, Господи, яришися гневом на люди Твоя, ихже извел еси из земли Египетския крепостию великою и мышцею Твоею высокою?

Исх.32:11  с толкованием

12
Да не когда рекут Египтяне, глаголюще: с лукавством изведе их погубити в горах и потребити их от земли: утоли гнев ярости Твоея и милостив буди о злобе людий Твоих,

Исх.32:12  с толкованием

13
помянув Авраама и Исаака и Иакова, Твоя рабы, имже клялся еси Собою, и рекл еси к ним, глаголя: зело умножу семя ваше, яко звезды небесныя множеством, и всю сию землю, юже рекл еси дати семени их, и обладают ею во веки.

Исх.32:13  с толкованием

14
И умилостивися Господь о зле, еже рече сотворити людем Своим.

Исх.32:14  с толкованием

15
И возвратився Моисей, сниде с горы: и две скрижали свидения в руку его, скрижали каменны написаны от обою страну их, сюду и сюду быша написаны:

Исх.32:15  с толкованием

16
и скрижали дело Божие быша, и написание, написание Божие изваяно на скрижалех.

Исх.32:16  с толкованием

17
И услышав Иисус глас людий кричащих, рече к Моисею: глас ратный в полце.

Исх.32:17  с толкованием

18
И рече Моисей: несть глас начинающих одолевати, ниже глас начинающих бежати, но глас начинающих напиватися вином аз слышу.

Исх.32:18  с толкованием

19
И егда приближашеся к полку, узре телца и лики: и возярився гневом Моисей, поверже из руку своею обе скрижали, и сокруши я под горою:

Исх.32:19  с толкованием

20
и взем телца, егоже сотвориша, сожже его во огни и сотре его подробну, и разсыпа его по воде, и напои ею сыны Израилевы.

Исх.32:20  с толкованием

21
И рече Моисей Аарону: что сотвориша тебе людие сии, яко навел еси на них грех велик?

Исх.32:21  с толкованием

22
И рече Аарон к Моисею: не гневайся, господине: ты бо веси людий сих устремление.

Исх.32:22  с толкованием

23
Глаголаша бо ми: сотвори нам боги, иже пойдут пред нами: Моисей бо сей человек, иже изведе ны от Египта, не вемы, что бысть ему:

Исх.32:23  с толкованием

24
и рекох им: иже имать злато, измите: и изяша, и даша мне, и ввергох е во огнь, и излияся телец сей.

Исх.32:24  с толкованием

25
Видев же Моисей люди, яко разделишася, раздели бо их Аарон в порадование супостатом их:

Исх.32:25  с толкованием

26
ста же Моисей во вратех полка и рече: аще кто есть Господнь, да идет ко мне. Снидошася убо к нему вси сынове Левиины.

Исх.32:26  с толкованием

27
И рече им: сия глаголет Господь Бог Израилев: препояшите кийждо свой мечь при бедре и пройдите, и возвратитеся от врат до врат сквозе полк, и убийте кийждо брата своего и кийждо ближняго своего и кийждо соседа своего.

Исх.32:27  с толкованием

28
И сотвориша сынове Левиины, якоже глагола им Моисей: и паде от людий в той день до трех тысящ мужей.

Исх.32:28  с толкованием

29
И рече им Моисей: наполнисте руки вашя днесь Господу, кийждо в сыне своем и в брате своем, да дастся на вас благословение.

Исх.32:29  с толкованием

30
И бысть на утрие, рече Моисей к людем: вы согрешисте грех велик: и ныне взыду к Богу, да умолю о гресе вашем.

Исх.32:30  с толкованием

31
И возвратися Моисей ко Господу и рече: молюся ти, Господи: согрешиша людие сии грех велик и сотвориша себе боги златы:

Исх.32:31  с толкованием

32
и ныне, аще убо оставиши им грех их, остави: аще же ни, изглади мя из книги Твоея, в нюже вписал еси.

Исх.32:32  с толкованием

33
И рече Господь к Моисею: аще кто согреши предо Мною, изглажу его из книги Моея:

Исх.32:33  с толкованием

34
ныне же иди, сниди и возведи люди сия на место, еже рех тебе: се, Ангел Мой предидет пред лицем твоим: в оньже день присещу, наведу на них грех их.

Исх.32:34  с толкованием

35
И порази Господь люди за сотворение телца, егоже сотвори Аарон.

Исх.32:35  с толкованием

Толкования на главу Исх.32
этой книги Священного Писания


Библия Толкования на Исход прп. Ефрем Сирин Глава  32

Толкование преподобного Ефрема Сирина
 

Преподобный Ефрем Сирин. Толкование на книгу Исход

Исх.32

Глава 
32

Исх.32  с толкованием

1
И видевше людие, яко умедли Моисей снити с горы, принуждаху Аарона: сотвори нам боги, иже пойдут пред нами.

Исх.32:1  с толкованием

2
Моисей бо, сей человек, иже изведе нас от земли египетския, не вемы, что бысть ему. Разве Моисей не при вас взошел на гору, не пред вашими очами вступил в облако? Идите на гору, и если не найдете ни Моисея, ни Иисуса, делайте, что вам угодно. Если с вами манна, с вами крастели, с вами столп и облако; то как нет с вами Моисея, когда с вами все, что сделано его рукою? Аарон препирался с народом, но увидел, что и его хотят побить камнями, как побили Ора, к которому Моисей, восходя на гору, повелел народным старейшинам до возвращения своего с горы ходити на суд (Исх.24:14). Ибо после сего об Оре уже не упоминается; почему и говорят, что во время возмущения против Аарона, при слиянии тельца, Ор умерщвлен, как воспрещавший Евреям изменить Богу. Посему, Аарон, чтобы избежать смерти, и чтобы Евреи не подверглись наказанию за убиение его, и вместо одного тельца не сделали себе многих богов и не возвратились к Египту, хотя бы и не вошли в самый Египет; - с хитрым намерением посылает принести усерязи жен своих, надеясь, что жены, или жалея серег своих, или из любви к Богу, отклонят мужей от слияния тельца. Однако же написано:

Исх.32:2  с толкованием

3
изъяша вси людие усерязи златы, яже во ушесех их, и принесоша к Аарону. Как дороги им были серьги, когда брали их у Египтянок, так и теперь дорог стал телец, так что на слияние его отдают и серьги свои. Художники взяли золото, сделали болван и слили тельца, и все

Исх.32:3  с толкованием

4
сказали: вот бог твой, который извел тебя из земли египетской. Так, Евреи отвергли Бога, Который сотворил для них все чудеса на море и на суше, и тельцу, которого возлюбили, приписали то, чего он не сделал. И сказанное, что Аарон, устрашившись, создал тельцу алтарь, делает вероятным, что Ор был умерщвлен, когда народ заставлял их священнодействовать пред тельцом. Но Аарон, чтобы продолжить время до возвращения Моисеева с горы, говорит:

Исх.32:4  с толкованием

5
праздник Господень утре.

Исх.32:5  с толкованием

6
И обутренневав приносят тельцу жертвы. Те самые, которые ели манну, пили воду, источенную Моисеем, и были под облаком, теперь восташа играти пред тельцом.

Исх.32:6  с толкованием

7
И рече к Моисею: то есть, Бог истины сказал богу народа: беззаконноваша людие твои, ихже извел еси из земли египетския.

Исх.32:7  с толкованием

8
Сотвориша себе тельца, и реша:

Исх.32:8  с толкованием

9
сей бог твой, иже изведе тя из Египта. Бог открывает сие Моисею, чтобы побудить его к молитве. Почему, вместо того, чтобы сказать: удержи Меня, чтобы не погубил их, говорит:

Исх.32:9  с толкованием

10
остави Мя, и потреблю их. Ибо, если бы Бог хотел погубить народ, то не открыл бы народного грехопадения тому, кто готов был ходатайствовать за народ. А потому, если Бог открыл Моисею, то сие самое показывает, что не был намерен погубить народ. Таким образом, Бог сперва Сам вознамерился простить Евреев, а потом и Моисея побудил молиться за них. Но чтобы грех прощен был не даром, и чтобы прощение не послужило к большему вреду, Бог открывает Моисею, что погубит народ, чтобы, когда Моисей принесет за них молитву и грех будет прощен, и самое прощение было многоценнее в глазах Евреев, и молившийся за них возвысился в их мнении. Когда же Моисей молитвою своею и воспоминанием об отцах их умилостивил Бога на горе; тогда вместе с Иисусом

Исх.32:10  с толкованием

15
возвратився Моисей, сниде с горы: и две скрижали в руку его.

Исх.32:15  с толкованием

17
И рече Иисус: глас ратный в полце. Если бы Иисус до сего времени был в стане: то не сказал бы сего; потому что знал бы о слиянии тельца. Не сказал бы также сего, если бы он был при Моисее; потому что слышал бы, что Бог сказал Моисею: беззаконноваша людие твои. Посему, Иисус не был ни с Моисеем, ни с народом, но оставался между Моисеем и народом; то есть семь дней пребывал вместе с учителем; а после того, как воззвал Господь Моисея, остался уже один без учителя.

Исх.32:17  с толкованием

19
И егда приближашеся Моисей к полку, узре тельца и лики; и сокруши принесенные с горы скрижали под горою. Ибо к чему были бы заповеди народу, который Законодателя променял на тельца? Поелику же Моисей не знал, кем слит телец; то

Исх.32:19  с толкованием

20
сожже тельца, и сотре его, и разсыпа прах его по воде, и напои ею люди; и виновные в слиянии тельца опухли от праха сего тельца. Ибо, хотя серьги давал весь народ, однако же были и такие, которые сделали это из страха, как и сам Аарон из страха создал алтарь тельцу. Посему, прах тельца произвел опухоль в тех только, которые измыслили сие дело, и других побудили требовать исполнения.

Исх.32:20  с толкованием

26
Ста же Моисей во вратех полка, и рече: аще кто есть Господень да идет ко мне; снидошася убо к нему вси сынове Левиины.

Исх.32:26  с толкованием

27
И рече им: сия глаголет Господь Бог Израилев: препояшите кийждо свой меч при дебре. Бог не говорил сего Моисею, хотя изрек и большее, прежде нежели умилостивлен был Моисеем. Ибо, после того, как умолен был Моисеем, сказано: и умилостивися Господь о зле, еже рече сотворити людем Своим. Моисей на горе - молитвенник, а под горою - каратель; пред правосудием он - умилостивитель, а в стане - ревнитель, потому что наказывая исполняет Божие определение. Пройдите и возвратитеся от врат до врат сквозе полк, и убийте кийждо брата своего, и кийждо ближняго своего, и кийждо соседа своего, то есть, убивайте всех на ком видно знамение тельца, сродник ли это, или ближний, брат ли, сын ли, отец ли.

Исх.32:27  с толкованием

28
И сотвориша сынове Левиины, якоже глагола им Моисей, и паде от людей в той день до трех тысящь мужей.

Исх.32:28  с толкованием

31
И возвратися Моисей ко Господу Богу, и рече: истинно согрешиша людие сии грех велик.

Исх.32:31  с толкованием

32
И ныне остави им грех их: аще же ни, изглади мя из книги Твоея, в нюже вписал еси. Лучше для меня лишиться будущей жизни, нежели видеть гибель народа сего. Моисей, прося себе смерти за народ, изобразил тем смерть сына Божия, восприятую за все народы.

Исх.32:32  с толкованием

34
И се Ангел Мой предъидет пред тобою, то есть, пойдет пред тобою вместо меня Ангел. И в день посещения Моего рукою его посещу на них грехи их. Сим не только ободряет, но предостерегает и устрашает народ. Се Аз посылаю Ангела Моего пред тобою, остерегайся его, имя бо Мое на нем (23:20.21). Поелику он исполняет Божие дело, то на нем имя Божие.

Исх.32:34  с толкованием