Глава 
1

Нав.1  с толкованием

1
И бысть по скончании Моисеа раба Господня, и рече Господь Иисусу сыну Навину, служителю Моисеову, глаголя:

Нав.1:1  с толкованием

2
Моисей раб Мой скончася: ныне убо востав прейди Иордан ты и вси людие сии в землю, юже Аз даю им:

Нав.1:2  с толкованием

3
всякое место, по немуже прейдете стопою ног ваших, вам дам е, якоже глаголах Моисею:

Нав.1:3  с толкованием

4
пустыню и Антиливан сей даже до реки великия реки Евфрата, всю землю Ефеоню, и даже до моря последняго: от запада солнца будут пределы ваши:

Нав.1:4  с толкованием

5
не супротивится человек пред вами во вся дни живота твоего, и якоже бех с Моисеом, тако буду и с тобою: и не оставлю тебе, ниже презрю тя:

Нав.1:5  с толкованием

6
крепися и мужайся: ты бо разделиши людем сим землю, еюже кляхся отцем вашым дати им:

Нав.1:6  с толкованием

7
крепися убо, и мужайся зело, хранити и творити, якоже тебе заповеда Моисей раб Мой, и не уклонися от них ни на десно, ни на лево, да смыслиши во всех, яже твориши:

Нав.1:7  с толкованием

8
и да не отступит книга закона сего от уст твоих, и да поучаешися в ней день и нощь, да уразумееши творити вся писанная: тогда благоуспееши и исправиши пути твоя, и тогда уразумееши:

Нав.1:8  с толкованием

9
се, заповедаю тебе: крепися и мужайся, ни ужасайся, ниже убойся: яко с тобою Господь Бог твой во всех, аможе аще пойдеши.

Нав.1:9  с толкованием

10
И заповеда Иисус книгочиям людским, глаголя:

Нав.1:10  с толкованием

11
внидите посреде полка людий и заповедайте людем, глаголюще: уготовайте брашно, яко еще три дни, и вы прейдете Иордан сей, вшедше прияти землю, юже Господь Бог отец ваших дает вам в причастие.

Нав.1:11  с толкованием

12
И Рувиму и Гаду и полуплемени Манассиину рече Иисус:

Нав.1:12  с толкованием

13
помяните слово, еже заповеда вам Моисей раб Господень, глаголя: Господь Бог ваш упокои вас и даде вам землю сию:

Нав.1:13  с толкованием

14
жены ваши и дети ваши и скоти ваши да живут на земли, юже даде вам Моисей у Иордана: вы же прейдете вооружени пред братиею вашею, всяк крепок, и споборствуете им,

Нав.1:14  с толкованием

15
дондеже упокоит Господь Бог ваш братию вашу, якоже и вас, и наследят и сии землю, юже Господь Бог ваш дает им: и отидете кийждо в наследие свое, и наследите е, еже даде вам Моисей об Ону страну Иордана от востоков солнца.

Нав.1:15  с толкованием

16
И отвещавше Иисусу, реша: вся, елика заповеси нам, сотворим, и во всякое место, аможе послеши нас, пойдем:

Нав.1:16  с толкованием

17
по всем, елика слушахом Моисеа, тебе послушаем: токмо да будет Господь Бог наш с тобою, якоже бе с Моисеем:

Нав.1:17  с толкованием

18
человек же, иже аще не покорится тебе и иже не послушает словес твоих, якоже заповеси ему, да умрет: точию крепися и мужайся.

Нав.1:18  с толкованием

Толкования на главу Нав.1
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на книгу Иисуса Навина

Нав.1

Глава 
1

Нав.1  с толкованием

Вопрос 1. Как же Господу нашему Иисусу Христу приличествует дело служения? Об Иисусе Навине сказал писатель: рече Господь Иисусу сыну Навину служителю Моисеову (Нав.1:1).

И Апостол, как слышим, говорит: глаголю же, Христа Иисуса служителя бывша обрезания по истине Божией, во еже утвердити обетования отцев (Рим.15:8); и еще: егда же прииде кончина лета, посла Бог Сына Своего, раждаемого от жены, бываема под законом, да подзаконные искупит, да всыновление восприимем (Гал.4:4-5). Посему наименован Христос Иисус как бывшим под законом, так и служителем обрезания. Так и Иудеям сказал Он: аще бысте веровали Моисеови, веровали бысте и Мне: о Мне бо той писа (Ин.5:46). И Иудеи говорили Иисусу Навину: по всем елика слушахом Моисеа, тебе послушаем (Нав.1:17).
 


Вопрос 2. Почему Бог, обещав дать Евреям всякое место, по нему же пройдут стопою ног их, и пустыню, и Антиливан, даже до реки великой Евфрата (Нав.1:3-4), не исполнил сего обещания?

Сказанное здесь ясно, и не требует большего объяснения. Во-первых сказано: всякое место, по нему же прейдете стопою ног ваших, вам дам е. Посему, вероятно, под предводительством Иисуса Навина не вступали они на иную землю. Но добавление речи совершенно решает вопрос. Ибо Господь присовокупил: якоже глаголах Моисею (Нав.1:3); Моисею же дал обещание не без ограничения, но под условием: если сохраните заповеди Мои и оправдания Мои (Втор.11:22-24). Посему Иудеи, как вскоре преступившие закон, не улучили совершенного обетования. Божественные же Апостолы овладели не теми только местами, которые ими пройдены, но и теми, где читаемы были всепремудрые их писания, и древнюю пустыню превратили в рай Божий. О сей-то пустыне и Пророк Исаия сказал: Радуйся пустыня жаждущая (Ис.35:11), возвеселися пустыне, и веси ея (Ис.42:11). И Владыка Бог устами Своими обещал сотворить пустыню в луги водные, и жаждущую землю в водотечи (Ис.42:18). О сей также пустыне сказал Пророк, что будет она подобна Кармилу (Ис.32:15). Проповедники истины наследовали и Антиливан; под именем же его разумеется спасение язычников; потому что Иерусалим называется Ливаном. Сказано: орел великокрылый, иже имать повеление внити в Ливан, острога мягкости кедра и кипариса (Иез.17:3-4). И орлом назван у Пророка Вавилон, Ливаном — Иерусалим, а мягкостями кедра и кипариса — царь и князи. Сих-то проповедников истины посылал наш Иисус не соглядатаями только, но и вождями. Как Иисусом Навином посланные соглядатаи спасли уверовавшую блудницу, знамением спасения дав ей вервь червлену (Нав.2:18), так Апостолы Спасителя нашего древнюю блудницу, различным идолам преданную церковь, отвлекли от прежняго непотребства, и сподобили вечных благ, не червленую вервь употребив знамением, но даровав ей спасение всесвятою кровию. Посему никто да не подумает, что Раав недостойна быть прообразом Церкви, но да слышит, что говорит Апостол: бехом бо иногда и мы несмысленни, непокориви, прелщени, работающе похотем и сластем различным, в злобе и зависти живуще, мерзцы сущи, и ненавидяще друг друга (Тит.3. 31); и еще: но тогда убо не ведуще Бога, служисте не по естеству сущим богом (Гал.4:8); и в другом месте: бесте бо иногда тма, ныне же свет о Господе (Еф.5:8). И еще в другом месте, сказав: не лстите себе: ни блудницы, ни прелюбодеи, ни малакии, ни мужеложницы, ни идолослужители, ни лихоимцы, ни тати, ни досадители, ни пияницы, ни хищницы царствия Божия не наследят, присовокупил потом: и сими убо нецыи бесте: но омыстеся, но освятистеся, но оправдастеся именем Господа нашего Иисуса Христа и Духом Бога нашего (1Кор.6:9-11). Так и Раав прежде была блудницею, но с верою приняла соглядатаев; и когда царь повелевал их выдать, не согласилась на сие, но скрыла их, потому что уверовала в Бога Евреев. Веру же ея показывают слова, когда говорит: вем, яко предаде Господь Бог вам землю: нападе бо страх ваш на ны. Слышахом бо, яко иссуши Господь Бог море Чермное пред лицем вашим, внегда исхождасте из Египта, и елика сотвористе двоим царем Амморейским, иже быша об ону страну Иордана, Сиону и Огу, ихже потребисте: и слышавше мы ужасохомся в сердце нашем, и не ста дух ни во едином от нас от лица вашего: яко Господь Бог ваш, Бог на небеси горе и на земли доле (Нав.2:9-11). Так истинно то слово, какое Владыка Бог изрек о Фараоне: на истое сие воздвигох тя, яко да покажу тобою силу Мою, и да возвестится имя Мое по всей земли (Рим.9:17). Чрез то самое, что постигло Фараона, всем стал известен Бог Евреев. Да и условия соглядатаев весьма согласуются с прообразуемою истиною. Они говорили: всяк, иже аще изыдет из дверей дому твоего вон, сам себе повинен будет, мы же неповинни сему слову твоему (Нав.2:19). И нам спасение преподается Церковно; а кто вне Церкви, тот не приимет жизни вечной. И все прочее в сей истории преднаписывало собою истину. Когда Евреи готовились переходить чрез Иордан, рече Господь ко Иисусу: в сей день начинаю возвышати тя пред сынами Исраилевыми (Нав.3:7). Сие было и с прообразуемою истиною. Как об Иисусе Навине из чуда на Иордане стало известно, что он муж боголюбивый: так и наш Иисус после Иордана и крещения Иоаннова положил начало учению и чудесам. Но, может быть, иным покажется несообразным к Господу и Спасителю нашему прилагать сказанное: в сей день начинаю возвышати тя. Но да слышат, что говорит Он Отцу: Отче, прослави Мя славою, юже имех у Тебе, прежде мир не бысть (Ин.17:5). Да и Апостол говорит: тем же и Бог Его превознесе, и дарова Ему имя, еже паче всякого имени (Флп.2:9). Но, будучи возвышен, не что-либо такое приял, чего не имел, а только открыл, что Он имел. Не знали о Нем, что Он Сын Бога всяческих, и открылось, что Он Сын, когда Отец изрек при Иордане: Сей есть сын Мой возлюбленный, о Немже благоволих (Мф.3:17). А жрецы, воздвигающие кивот Завета Господня, прообразуют Крестителя Иоанна; потому что он — иерей и сын архиерея. Посему, как сперва вошли в Иордан жрецы несшие кивот, а потом с Пророком и вождем Иисусом стал переходить народ, так, после того как Иоанн начал крестить, и Иисус Спаситель освятил естество вод: посредством всесвятого крещения все благочестивые входят в небесное царствие. Также дванадесять мужей и такое же число камней (Нав.4:2-3) прообразовали божественный лик Апостолов; потому что они и домостроители и основания. Сказано: наздани бывше на основании Апостол и Пророк (Еф.2:20). И еще сказал тот же Апостол: яко премудр Архитектон основание положих (1Кор.3:10). Слово огустение (Нав.3:16) Симмах перевел: кожанный мех; потому что вода, сдерживаемая в своем стремлении, как бы надувалась и воздымалась, и крепче всякой адамантовой стены удерживал ее положенный Создателем предел. Переход чрез Иордан совершен прежде Пасхи; потому что, перешедши его в десятый день (Нав.4:19), праздник Пасхи совершили в четырнадцатый день. Так и в прообразуемой истине по спасительном крещении бываеть приобщение непорочного Агнца.