Глава 
16


1
Человеку предложение сердца: и от Господа ответ языка.


2
Вся дела смиреннаго явленна пред Богом, и укрепляяй духи Господь.


3
Приближи ко Господу дела твоя, и утвердятся помышления твоя.


4
Вся содела Господь Себе ради: нечестивии же в день зол погибнут.


5
Нечист пред Богом всяк высокосердый: в руку же руце влагаяй неправедно не обезвинится.


6
Начало пути блага, еже творити праведная, приятна же пред Богом паче, нежели жрети жертвы.


7
Ищай Господа обрящет разум со правдою:


8
праве же ищущии его обрящут мир.


9
Вся дела Господня со правдою: хранится же нечестивый на день зол.


10
Пророчество во устнех царевых, в судищи же не погрешат уста его.


11
Превеса мерила правда у Господа: дела же Его мерила праведная.


12
Мерзость цареви творяй злая: со правдою бо уготовляется престол началства.


13
Приятны царю устне праведны, словеса же правая любит Господь.


14
Ярость царева вестник смерти: муж же премудр утолит его.


15
Во свете жизни сын царев: приятнии же ему яко облак позден.


16
Угнеждения премудрости избраннее злата: вселения же разума дражайши сребра.


17
Путие жизни укланяются от злых: долгота же жития путие праведни. Приемляй наказание во благих будет, храняй же обличения умудрится. Иже хранит своя пути, соблюдает свою душу: любяй же живот свой щадит своя уста.


18
Прежде сокрушения предваряет досаждение, прежде же падения злопомышление.


19
Лучше кроткодушен со смирением, нежели иже разделяет корысти с досадительми.


20
Разумный в вещех обретатель благих, надеяйся же на Господа блажен.


21
Премудрыя и разумныя злыми наричут, сладции же в словеси множае услышани будут.


22
Источник животен разум стяжавшым, наказание же безумных зло.


23
Сердце премудраго уразумеет яже от своих ему уст, во устнах же носит разум.


24
Сотове медовнии словеса добрая, сладость же их изцеление души.


25
Суть путие мнящиися прави быти мужу, обаче последняя их зрят во дно адово.


26
Муж в трудех труждается себе и изнуждает погибель свою: строптивый во своих устах носит погибель.


27
Муж безумен копает себе злая и во устнах своих сокровищствует огнь.


28
Муж строптивый разсылает злая, и светилник льсти вжигает злым, и разлучает други.


29
Муж законопреступен прельщает други и отводит их в пути не благи.


30
Утверждаяй очи свои мыслит развращенная, грызый же устне свои определяет вся злая: сей пещь есть злобы.


31
Венец хвалы старость, на путех же правды обретается.


32
Лучше муж долотерпелив паче крепкаго, (и муж разум имеяй паче земледелца великаго:) удержаваяй же гнев паче вземлющаго град.


33
В недра входят вся неправедным: от Господа же вся праведная.


Глава 
17


1
Лучше укрух хлеба со сластию в мире, нежели дом исполнен многих благих и неправедных жертв со бранию.


2
Раб смыслен обладает владыки безумными, в братиих же разделит (имение) на части.


3
Якоже искушается в пещи сребро и злато, тако избранная сердца у Господа.


4
Злый послушает языка законопреступных, праведный же не внимает устнам лживым.


5
Ругайся убогому раздражает Сотворшаго его, радуяйся же о погибающем не обезвинится: милуяй же помилован будет.


6
Венец старых чада чад: похвала же чадом отцы их. Верному весь мир богатство, неверному же ниже пенязь.


7
Неприличны суть безумному устне верны, ниже праведному устне лживы.


8
Мзда благодатей наказание употребляющым: и аможе аще обратится, успеет.


9
Иже таит обиды, ищет любве: а иже ненавидит скрывати, разлучает други и домашния.


10
Сокрушает прещение сердце мудраго: безумный же биемь не чувствует (ран).


11
Прекословия воздвижет всяк злый: Господь же ангела немилостива послет нань.


12
Впадет попечение мужу смысленну: безумнии же размышляют злая.


13
Иже воздает злая за благая, не подвигнутся злая из дому его.


14
Власть дает словесем начало правды: предводителствует же скудости пря и брань.


15
Иже судит праведнаго неправедным, неправеднаго же праведным, нечист и мерзок у Господа.


16
Вскую бяше имение безумному? Стяжати бо премудрости безсердый не может. Иже высок творит свой дом, ищет сокрушения: остроптеваяй же учитися впадет во злая.


17
На всяко время друг да будет тебе, братия же в нуждах полезни да будут: сего бо ради раждаются.


18
Муж безумен плещет и радуется себе, якоже поручаяйся испоручит друга своего, на своих же устнах огнь сокровишствует.


19
Грехолюбец радуется сваром, а жестокосердый не усрящет благих.


20
Муж удобопреложный языком впадет во злая: сердце же безумнаго болезнь стяжавшему е.


21
Не веселится отец о сыне ненаказаннем: сын же мудр веселит матерь свою.


22
Сердце веселящеся благоиметися творит: мужу же печальну засышут кости.


23
Приемлющему дары неправедно в недра не предуспевают путие: нечестивый же укланяет пути правды.


24
Лице разумно мужа премудра, очи же безумнаго на концех земли.


25
Гнев отцу сын безумен, и болезнь рождшей его.


26
Тщеты творити мужу праведну не добро, ниже преподобно наветовати властем праведным.


27
Иже щадит глагол произнести жесток, разумен: долготерпеливый же муж премудр, лучше ищущаго науки.


28
Несмысленному вопросившу о мудрости, мудрость вменится: нема же кто себе творит, возмнится разумен быти.


Глава 
18


1
Вины ищет муж хотя отлучитися от другов, на всяко же время поносимь будет.


2
Не требует премудрости муж скудоумен, зане паче водится безумием.


3
Егда приидет нечестивый во глубину зол, нерадит: находит же ему безчестие и поношение.


4
Вода глубока слово в сердцы мужа, река же изскачущи и источник жизни.


5
Чудитися лицу нечестиваго не добро, ниже преподобно укланяти праведное на суде.


6
Устне безумнаго приводят его на зло, уста же его дерзостная призывают смерть.


7
Уста безумнаго сокрушение ему, устне же его сеть души его.


8
Ленивыя низлагает страх: души же мужей женам подобных взалчут.


9
Не изцеляяй себе во своих делех брат есть погубляющему себе самаго.


10
Из величества крепости имя Господне, к немуже притекающе праведницы возносятся.


11
Имение богату мужу град тверд, слава же его вельми присеняет.


12
Прежде сокрушения возносится сердце мужу и прежде славы смиряется.


13
Иже отвещает слово прежде слышания, безумие ему есть и поношение.


14
Гнев мужа укрощает раб разумный: малодушна же человека кто стерпит?


15
Сердце разумнаго стяжет чувствие, ушеса же мудрых ищут смысла.


16
Даяние человека распространяет его и с сильными посаждает его.


17
Праведный себе самаго оглаголник во первословии: егда же приложит супостат, обличается.


18
Прекословия утоляет молчаливый и во властех определяет.


19
Брат от брата помогаемь, яко град тверд и высок, укрепляется же якоже основаное царство.


20
От плодов уст муж насыщает чрево свое, и от плодов устен своих насытится.


21
Смерть и живот в руце языка: удержавающии же его снедят плоды его.


22
Иже обрете жену добру, обрете благодать, приял же есть от Господа тишину.


23
Иже изгоняет жену добрую, изгоняет благая: держай же прелюбодейцу безумен и нечестив.


24
С молении глаголет убогий, богатый же отвещает жестоко.


25
Муж любовен к дружбе, и есть друг прилепивыйся паче брата.


Глава 
19


1
Лучше есть убог ходяй в простоте своей, неже богатый строптив устны своими и несмыслен.


2
Идеже несть учения души, несть добро, и иже скор есть ногама, поткнется.


3
Неразумие мужа погубляет пути его, и Бога виновна творит в сердцы своем.


4
Богатство прилагает други многи: нищий же и от сущаго друга оставляемь бывает.


5
Свидетель лжив без муки не будет: оклеветаяй же неправедно не убежит ея.


6
Мнози угождают лицам царским: всяк же зол бывает в поношение мужеви.


7
Всяк, иже убогаго брата ненавидит, и от содружества далече будет. Мысль благая ведящым ю приближается, муж же мудр обрящет ю. Много творяй зла совершает злобу, а иже раздражает словесы, не спасется.


8
Стяжавый мудрость любит себе, а иже сохраняет разум, обрящет благая.


9
Свидетель лживый не без муки будет, а иже разжизает злобу, погибнет от нея.


10
Не пользует безумному сладость, и аще раб начнет с досаждением обладати.


11
Милостив муж долготерпит, похвала же его превосходит законопреступных.


12
Царево прещение подобно рыканию львову, и якоже роса злаку, тако тихость его.


13
Студ есть отцу сын безумен, и нечисты обеты от мзды блудницы.


14
Дом и имение разделяют отцы чадом: от Господа же сочетавается жена мужеви.


15
Страх содержит мужа женонравна: душа же празднаго взалчет.


16
Иже хранит заповеди, соблюдает свою душу, а нерадяй о своих путех погибнет.


17
Милуяй нища взаим дает Богови, по даянию же его воздастся ему.


18
Наказуй сына твоего, тако бо будет благонадежен: в досаждение же не вземлися душею твоею.


19
Злоумен муж много отщетится: аще же губитель есть, и душу свою приложит.


20
Слушай, сыне, отца твоего наказания, да мудр будеши в последняя твоя.


21
Многи мысли в сердцы мужа: совет же Господень во век пребывает.


22
Плод мужеви милостыня: лучше же нищь праведный, нежели богат лжив.


23
Страх Господень в живот мужеви: а безстрашный водворится на местех, идеже не наблюдается разум.


24
Скрываяй в недрех руце свои неправедно ниже ко устом своим принесет я.


25
Губителю раны приемлющу, безумный коварнее будет: аще же обличаеши мужа разумна, уразумеет чувство.


26
Безчествуяй отца и отреваяй матерь свою срамоту приимет и поношение.


27
Сын оставляяй хранити наказание отчее поучится словесем злым.


28
Выручаяй отрока несмыслена досаждает оправданию: уста же нечестивых пожрут суд.


29
Уготовляются невоздержным раны, и мучения подобне неразумным.


Глава 
20


1
Невинно вино, укоризненно же пиянство, и всяк пребываяй в нем не будет премудр.


2
Не разнствует прещение царево от ярости львовы: раздражаяй же его и примешаяйся ему согрешает в свою душу.


3
Слава мужу отвращатися от досаждения: всяк же безумен сими соплетается.


4
Поносимь ленивый не усрамляется, такожде и заемляй пшеницу в жатву.


5
Вода глубока совет в сердцы мужа: муж же премудр изчерплет ю.


6
Велика вещь человек, и драгая муж творяй милость: мужа же верна (велико) дело обрести.


7
Иже без порока живет в правде, блажены оставит дети своя.


8
Егда царь праведен на престоле сядет, не противится пред очима его ничтоже лукаво.


9
Кто похвалится чисто имети сердце? Или кто дерзнет рещи чиста себе быти от грехов?


10
Вес велик и мал, и мера сугуба, нечиста пред Господем обоя:


11
и творяй я в начинаниих своих запнется: юнота с преподобным, и правый путь его.


12
Ухо слышит, и око видит: Господня дела обоя.


13
Не люби клеветати, да не вознесешися: отверзи очи твои и насыщайся хлеба.


14
Зло, зло, речет стяжаваяй, и отшед тогда похвалится.


15
Есть злато и множество камений драгих, сосуд честен устне разумны.


16
Возми ризу его, яко испоручник бысть чуждыя, и за чуждую возми залог от него.


17
Сладок есть человеку хлеб лжи, но потом исполнятся уста его камения.


18
Помышление в совете уготовится, в правлении же творит брань.


19
Открываяй тайну ходит лестию: и прельщающему устнами своими не примешайся.


20
Злословящему отца или матерь угаснет светилник, зеницы же очес его узрят тму.


21
Часть поспешна в начале, в последних не благословится.


22
Не рцы: отмщу врагу: но потерпи Господа, да ти поможет.


23
Мерзость Господеви сугубый вес, и мерило лживо не добро пред ним.


24
От Господа исправляются стопы мужу: смертный же како уразумеет пути своя?


25
Сеть мужеви скоро нечто от своих освящати: по обете бо раскаяние бывает.


26
Веятель нечестивых есть царь мудр и наложит на ня коло.


27
Свет Господень дыхание человеком, иже испытает тайная утробы.


28
Милостыня и истина сохранение царю, и обыдут престол его в правде.


29
Лепота (есть) юным премудрость: слава же старым седины.


30
Раны и сокрушения сретают злых, язвы же в сокровищих чрева.