Глава 
26


1
Якоже роса в жатву и якоже дождь в лете, тако несть безумному чести.


2
Якоже птицы отлетают и врабиеве, тако клятва суетная не найдет ни на когоже.


3
Якоже бичь коню и остен ослу, тако жезл языку законопреступну.


4
Не отвещай безумному по безумию его, да не подобен ему будеши:


5
но отвещай безумному по безумию его, да не явится мудр у себе.


6
От путий своих поношение творит, иже посла вестником безумным слово.


7
Отими шествие от глезн и законопреступление от уст безумных.


8
Иже привязует камень в пращи, подобен есть дающему безумному славу.


9
Терния прозябают в руце пияницы, и порабощение в руце безумных.


10
Многими волнуется всяка плоть безумных, сокрушается бо изступление их.


11
Якоже пес, егда возвратится на своя блевотины, и мерзок бывает, тако безумный своею злобою возвращься на свой грех. Есть стыд наводяй грех, и есть стыд слава и благодать.


12
Видех мужа непщевавша себе мудра быти, упование же имать безумный паче его.


13
Глаголет ленивый послан на путь: лев на путех, на стогнах же разбойницы.


14
Якоже дверь обращается на пяте, тако ленивый на ложи своем.


15
Скрыв ленивый руку в недро свое не возможет принести ко устом.


16
Мудрейший себе ленивый является, паче во изюбилии износящаго весть.


17
Якоже держай за ошиб пса, тако председателствуяй чуждему суду.


18
Якоже врачуемии мещут словеса на человеки, сретаяй же словом первый запнется:


19
тако вси коварствующии над своими други: егда же увидени будут, глаголют, яко играя содеях.


20
Во мнозех древех растет огнь: а идеже несть разгневляюща, умолкает свар.


21
Огнище углию, и дрова огневи: муж же клеветлив в мятеж свара.


22
Словеса ласкателей мягка: сия же ударяют в сокровища утроб.


23
Сребро даемо с лестию, якоже скудель вменяемо: устне гладки сердце покрывают прискорбно.


24
Устнама вся обещавает плачай враг, в сердцы же содевает лесть.


25
Аще тя молит враг велиим гласом, не веруй ему, седмь бо есть лукавствий в души его.


26
Таяй вражду составляет лесть: открывает же своя грехи благоразумный на сонмищих.


27
Изрываяй яму искреннему впадется в ню: валяяй же камень на себе валит.


28
Язык лжив ненавидит истины, уста же непокровенна творят нестроение.


Глава 
27


1
Не хвалися о утрии, не веси бо, что родит (день) находяй.


2
Да хвалит тя искренний, а не твоя уста, чуждий, а не твои устне.


3
Тяжко камень и неудобоносно песок, гнев же безумнаго тяжший обоего.


4
Безмилостивна ярость и остр гнев, но ничтоже постоит ревности.


5
Лучше обличения откровенна тайныя любве.


6
Достовернее суть язвы друга, нежели вольная лобзания врага.


7
Душа в сытости сущи сотам ругается: души же нищетней и горькая сладка являются.


8
Якоже егда птица отлетит от гнезда своего, тако человек порабощается, егда устранится от своих мест.


9
Миры и вином и фимиамы красуется сердце, растерзаваетжеся от бед душа.


10
Друга твоего или друга отча не оставляй: в дом же брата своего не вниди неблагополучно: лучше друг близ, неже брат далече живый.


11
Мудр буди, сыне, да веселится сердце твое, и отврати от себе понослива словеса.


12
Хитрый злым находящым укрывается: безумнии же нашедше тщету постраждут.


13
Отими ризу его, прейде бо досадитель, иже чуждая погубляет.


14
Иже аще благословит друга утро велиим гласом, от кленущаго ни чимже разнствовати возмнится.


15
Капли изгоняют человека в день зимен из дому его, тако и жена клеветливая из своего дому.


16
Север жесток ветр, именем же приятен нарицается.


17
Железо железа острит: муж же поощряет лице дружне.


18
Иже насаждает смоковницу, снесть плоды ея: а иже хранит господа своего, честен будет.


19
Якоже суть неподобна лица лицам, сице ниже сердца человеков.


20
Ад и Погибель не насыщаются: такожде и очи человечестии несыти. Мерзость Господеви утверждаяй очи, и ненаказаннии невоздержни языком.


21
Искушение сребру и злату раздежение: муж же искушается усты хвалящих его. Сердце беззаконника взыскует злая, сердце же право взыскует разума.


22
Аще биеши безумнаго посреде сонмища срамляя его, не отимеши безумия его.


23
Разумне разумевай души стада твоего, и да приставиши сердце твое ко твоим стадам.


24
Яко не во век мужеви держава и крепость, ниже предает от рода в род.


25
Прилежи о злацех сущих на поли и пожнеши траву, и собирай сено нагорное,


26
да имаши овцы на одеяние: почитай поле, да будут ти агнцы.


27
Сыне, от мене имаши речения крепка в жизнь твою и в жизнь твоих служителей.


Глава 
28


1
Бегает нечестивый ни единому же гонящу, праведный же яко лев уповая.


2
За грехи нечестивых судове востают: муж же хитрый угасит я.


3
Продерзый в нечестиих оклеветает нищыя, якоже дождь сильный не полезен:


4
тако оставившии закон хвалят нечестие, любящии же закон ограждают себе стену.


5
Мужие злии не уразумеют суда, ищущии же Господа уразумеют о всем.


6
Лучше нищь ходяй во истине, нежели богат ложь.


7
Хранит закон сын разумный: а иже пасет несытость, безчестит отца своего.


8
Умножаяй богатство свое с лихвами и прибытки милующему нищыя собирает е.


9
Укланяяй ухо свое не послушати закона и сам молитву свою омерзил.


10
Иже льстит правыя на пути злем, во истление сам впадет: беззаконнии же минуют благая и не внидут в ня.


11
Премудр у себе муж богатый, убогий же разумив презрит его.


12
Помощию праведных многа бывает слава, на местех же нечестивых погибают человецы.


13
Покрываяй нечестие свое не успеет во благая, поведая же обличения возлюблен будет.


14
Блажен муж, иже боится всех за благоговение, а жестосердый впадает во злая.


15
Лев алчен и волк жажден, иже тиранствует, нищь сый, над языком убогим.


16
Царь скуден уроком велик клеветник (бывает), а ненавидяй неправды долго лет поживет.


17
Мужа, иже в вине смертне, выручаяй беглец будет, а не утвержден. Наказуй сына, и возлюбит тя и даст лепоту твоей души, не послушает языка законопреступна.


18
Ходяй праведно помощь приимет, ходяй же в стропотны пути увязнет.


19
Делаяй свою землю насытится хлебов, гоняй же праздность насытится нищеты.


20
Муж веры достойный много благословится, злый же не без мучения будет.


21
Иже не срамляется лица праведных, не благ: таковый за укрух хлеба продаст мужа.


22
Тщится обогатитися муж завидлив, и не весть, яко милостивый возобладает им.


23
Обличаяй человечы пути благодать имать паче языком ласкающаго.


24
Иже отвергает отца или матерь и мнится не согрешати, сей сопричастник есть мужу нечестиву.


25
Неверный муж судит туне, а иже надеется на Господа, в прилежании будет.


26
Иже надеется на дерзо сердце, таковый безумен: а иже ходит в премудрости, спасется.


27
Иже дает убогим, не оскудеет: а иже отвращает око свое, в скудости будет мнозе.


28
На местех нечестивых стенят праведнии, в погибели же их умножатся праведнии.


Глава 
29


1
Лучше муж обличаяй, нежели муж жестоковыйный: внезапу бо палиму ему, несть изцеления.


2
Похваляемым праведным, возвеселятся людие: началствующым же нечестивым, стенят мужие.


3
Мужу любящу премудрость, веселится отец его: а иже пасет любодейцы, погубит богатство.


4
Царь праведен возвышает землю, муж же законопреступник раскоповает.


5
Иже уготовляет на лице своему другу мрежу, облагает ю на своя ноги.


6
Согрешающему мужу велия сеть: праведный же в радости и в веселии будет.


7
Умеет праведный суд творити убогим, а нечестивый не разумеет разума, и убогому несть ума разумевающаго.


8
Мужие беззаконнии сожгоша град, мудрии же отвратиша гнев.


9
Муж мудр судит языки, муж же злый гневаяйся посмеваемь бывает, а не устрашает.


10
Мужие кровей причастни возненавидят преподобнаго, правии же взыщут душу его.


11
Весь гнев свой произносит безумный: премудрый же скрывает по части.


12
Царю послушающу словесе неправедна, вси, иже под ним, законопреступницы.


13
Заимодавцу и должнику, друг со другом сошедшымся, посещение творит обема Господь.


14
Царю во истине судящему нищым, престол его во свидетелство устроится.


15
Язвы и обличения дают мудрость: отрок же заблуждаяй срамляет родители своя.


16
Многим сущым нечестивым мнози греси бывают, праведнии же, оным падающым, устрашаеми бывают.


17
Наказуй сына твоего, и упокоит тя и даст лепоту души твоей.


18
Не будет сказатель языку законопреступну, храняй же закон блажен.


19
Не накажется словесы раб жесток: аще бо и уразумеет, но не послушает.


20
Аще увидиши мужа скора в словесех, разумей, яко упование имать паче его безумный.


21
Иже ласкосерд будет от детства, поработится, на последок же болезновати будет о сем.


22
Муж гневливый воздвизает свар, муж же ярый открывает грехи.


23
Досаждение мужа смиряет, а смиренныя утверждает Господь в славе.


24
Иже сообщается татю, ненавидит своея души: аще же клятву предложенную слышавшии не возвестят,


25
убоявшеся и постыдевшеся человеков, преткнутся: надеявыйся же на Господа возвеселится. Нечестие мужу дает соблажнение: уповаяй же на Владыку спасется.


26
Мнози угождают лицам началников: от Господа же сбывается правда мужу.


27
Мерзость праведнику муж неправеден: мерзость же законопреступному путь правоведяй.


Глава 
30


1
Сия глаголет муж верующым Богови, и почиваю:


2
безумнее бо есмь от всех человек, и разума человеческаго несть во мне:


3
Бог же научи мя премудрости, и разум святых уразумех.


4
Кто взыде на небо и сниде? Кто собра ветры в недра? Кто возврати воду в ризу? Кто обдержа вся концы земли? Кое имя его? Или кое имя сыну его, да разумееши?


5
Вся бо словеса Божия раздежена: защищает же Сам благоговеющих Ему.


6
Не приложи ко словесем Его, да не обличит тя, и ложь будеши.


7
Двое прошу у Тебе: не отими от мене благодати прежде умертвия моего:


8
суетно слово и ложно далече от мене сотвори, богатства же и нищеты не даждь ми: устрой же ми потребная и самодоволная,


9
да не насыщься ложь буду и реку: кто мя видит? Или обнищав украду и кленуся именем Божиим.


10
Не предаждь раба в руце господина, да не когда прокленет тя, и изчезнеши.


11
Чадо зло кленет отца и матерь не благословит.


12
Чадо зло праведна себе судит, исхода же своего не измы.


13
Чадо зло высоки очи имать, веждома же своима возносится.


14
Чадо зло мечь зубы (своя) имать, и членовныя яко сечиво, еже губити и поядати смиренныя от земли и убогия их от человек.


15
Пиявица име три дщери, любовию возлюблены, и три сия не насытишася ея, и четвертая не удовлися рещи: доволно (ми есть).


16
Ад и похоть жены, и земля ненапоеная водою и вода и огнь не рекут: довлеет.


17
Око ругающееся отцу и досаждающее старости матерни, да исторгнут е вранове от дебрия и да снедят е птенцы орли.


18
Трие ми суть невозможная уразумети, и четвертаго не вем:


19
следа орла паряща (по воздуху) и пути змиа (ползуща) по камени, и стези корабля пловуща по морю и путий мужа в юности (его).


20
Таков путь жены блудницы: яже егда сотворит, и измывшися, ничтоже, рече, содеях нелепо.


21
Треми трясется земля, четвертаго же не может понести:


22
аще раб воцарится, и безумный исполнится пищею, и раба аще изженет свою госпожу,


23
и мерзкая жена аще ключится добру мужу.


24
Четыри же суть малейшая на земли, сия же суть мудрейша мудрых:


25
мравие, имже несть крепости и уготовляют в жатву пищу:


26
и хирогрилли, язык не крепок, иже сотвориша в камениих домы своя:


27
безцарни суть прузие, и воюют от единаго повеления благочинно:


28
ящерица, руками опирающися и удобь уловляема сущи, живет во твердех царевых.


29
Трие суть, яже благопоспешно ходят, четвертое же, еже добре проходит:


30
скимен львов крепчае зверей, иже не отвращается, ни устрашается скота,


31
и петель ходя в кокошех благодушен, и козел предводитель стаду, и царь глаголяй к народу во языце.


32
Аще вдаси себе в веселие и простреши руку твою со сваром, поруган будеши.


33
Мельзи млеко, и будет масло. Аще ли ноздри чешеши, изыдет кровь: аще же извлечеши словеса, изыдут судове и тяжбы.