Глава 
3

Суд.3  с толкованием

1
И сия языки, яже остави Господь, да искусит ими Израиля, вся неведущыя браней Ханаанских,

Суд.3:1  с толкованием

2
токмо ради родов сынов Израилевых, еже научити я брани, обаче иже прежде их не уведаша их:

Суд.3:2  с толкованием

3
пять воеводств иноплеменнических, и всего Хананеа и Сидония, и Евеа живущаго в Ливане от горы Ваал-Ермон до Лавоемафа.

Суд.3:3  с толкованием

4
И бысть да искусит ими Израиля, да увесть, аще послушают заповедий Господних, яже заповеда отцем их рукою Моисеовою.

Суд.3:4  с толкованием

5
И сынове Израилевы обиташа посреде Хананеа и Хеттеа, и Аморреа и Ферезеа, и Евеа и Гергесеа и Иевусеа,

Суд.3:5  с толкованием

6
и пояша дщери их себе в жены, и дщери своя даша сыном их, и послужиша богом их.

Суд.3:6  с толкованием

7
И сотвориша сынове Израилевы злое пред Господем и забыша Господа Бога своего, и послужиша Ваалу и Дубравам.

Суд.3:7  с толкованием

8
И разгневася яростию Господь на Израиля и предаде их в руки Хусарсафема царя Месопотамии Сирския: и работаша сынове Израилевы Хусарсафему лет осмь.

Суд.3:8  с толкованием

9
И возопиша сынове Израилевы ко Господу. И возстави Господь спасителя Израилю, и спасе их, Гофониила, сына Кенеза брата Халевова юнейшаго его.

Суд.3:9  с толкованием

10
И бысть на нем Дух Господень, и суди Израиля. И изыде на рать к Хусарсафему: и предаде Господь в руце его Хусарсафема царя Сирска, и укрепися рука его над Хусарсафемом.

Суд.3:10  с толкованием

11
И бысть в покои земля четыредесять лет. И умре Гофониил сын Кенезов.

Суд.3:11  с толкованием

12
И приложиша сынове Израилевы сотворити злое пред Господем: и укрепи Господь Еглома царя Моавля на Израиля, занеже сотвориша злое пред Господем.

Суд.3:12  с толкованием

13
И собра к себе вся сыны Аммони и Амаликовы: и иде, и порази Израиля, и взя град Финическ.

Суд.3:13  с толкованием

14
И работаша сынове Израилевы Еглому царю Моавлю лет осмьнадесять.

Суд.3:14  с толкованием

15
И возопиша сынове Израилевы ко Господу: и возстави им Господь спасителя, Аода сына Гираня, сына Иемениина, мужа ободесноручна: и послаша сынове Израилевы дары рукою его Еглому царю Моавлю.

Суд.3:15  с толкованием

16
И сотвори себе Аод нож обоюдуостр, на пядь едину долгота его, и припояса его под ризу по бедре десней своей.

Суд.3:16  с толкованием

17
И иде, и принесе дары Еглому царю Моавлю: Еглом же муж добротелесен бе зело.

Суд.3:17  с толкованием

18
И бысть егда сконча Аод принося дары, и отсла носящих дары:

Суд.3:18  с толкованием

19
и Еглом обратися от идол иже в Галгалех. И рече Аод: слово мне есть к тебе тайно, царю. И рече Еглом к нему: молчи. И отсла от себе всех предстоящих пред ним.

Суд.3:19  с толкованием

20
И Аод вниде к нему. Сей же седяше в горнице летней своей един. И рече Аод: слово Божие мне к тебе, царю. И воста Еглом со престола близ его.

Суд.3:20  с толкованием

21
И бысть егда воста, и простре Аод руку левую свою, и извлече нож, иже над стегном его десным, и вонзе во чрево егломово:

Суд.3:21  с толкованием

22
и втисне и рукоять за острием, и заключи тук за острием, яко не извлече ножа из чрева его, (и изыде лайно).

Суд.3:22  с толкованием

23
И изыде Аод в притвор, и пройде стрегущих, и затвори двери горницы за собою и заключи,

Суд.3:23  с толкованием

24
и сам изыде. И раби его приидоша и узреша, и се, двери горницы заключены, и реша: еда у потребы седит во отлучении ложа?

Суд.3:24  с толкованием

25
И преждаша дондеже посрамишася: и се, не бысть отверзаяй двери горницы. И взяша ключь, и отверзоша: и се, господин их лежит на земли мертв.

Суд.3:25  с толкованием

26
И Аод спасеся внегда смущахуся, и не бе помышляющаго о нем: а он прейде идолы, и спасеся в Сетирофе.

Суд.3:26  с толкованием

27
И бысть егда прииде Аод в землю Израилеву, и воструби рогом в горе Ефремли: и снидоша с ним с горы сынове Израилевы, и той пред ними.

Суд.3:27  с толкованием

28
И рече к ним: идите вслед мене, яко предаде Господь Бог враги нашя Моавляны в руки нашя. И идоша вслед его, и предвзяша преходы Иордана Моавля, и ни единому мужу попустиша преити.

Суд.3:28  с толкованием

29
И избиша Моава в то время яко десять тысящ мужей, вся воины, иже в них, и всякаго мужа сильна: и ни един муж спасеся.

Суд.3:29  с толкованием

30
И пременися Моав в той день под руку Израилеву, и бысть в покои земля осмьдесят лет: и суди их Аод дондеже умре.

Суд.3:30  с толкованием

31
И по нем воста Самегар сын Анафов: и изби иноплеменников шесть сот мужей ралом воловым: и спасе и сей Израиля.

Суд.3:31  с толкованием

Толкования на главу Суд.3
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на книгу Судей

Суд.3

Глава 
3

Суд.3  с толкованием

Вопрос 8. Как должно разуметь сие место: сия языки остави Иисус, да искусит ими Израиля, вся неведущые браней Ханаанских, токмо ради родов сынов Израилевых, еже научити я брани, обаче иже прежде их не уведаша их (Суд.3:1-2)?

Под предводительством Иисуса Навина народ одержал победы, не по воинскому искусству ополчаясь, но пользуясь помощию свыше. Ибо говорит Бог: послю шершни пред тобою, и истребят Хананея и Хеттея и прочее (Исх, 23, 28). Истреблял также врагов, посылая молнии свыше, и град, величиною равняющийся камням. Посему писатель говорит, что под предводительством Иисуса Навина не истребил Бог до конца всех населяющих землю ту, чтобы живущие после него опытом дознавали Божие о них попечение, и, по необходимости воевать с врагами, призывали в споборничество Владыку. Вместо: да искусит Симмах выразился: восхотел доставить упражнение и научить военному искусству. Но и поставленное у Седмидесяти слово: да искусит не показывает неведения в Боге. Ибо и Авраама не для того Бог искушал, чтобы узнать расположение Авраамово, потому что и там сказано, что Бог ведал, яко заповесть Авраам сыном своим и дому своему по себе сохранять все суды Господа Бога (Быт.18:19). Поэтому Бог искушает не для того, чтобы самому узнать, но чтобы научить неведущих. Как Адаму дал заповедь для упражнения его разума; так и здесь оставил некоторые народы, чтобы показать благочестие одних, и обличить злочестие других. Сие и говорит писатель: да искусит ими Израиля, да увесть, аще послушают заповедей, яже заповеда отцем их рукою Моисеевою (Суд.3:4). Да и самые дела показывают, что Евреи сами были причиною того, что несовершенно освободились от нечестивых оных народов. Ибо двадцать девять царей, не считая военачальников Иерихона и Гая поразил с израильским воинством Иисус, не имея у себя ни города, ни укрепленного места, ни воинов, приобретших воинскую опытность. А жившие после Иисуса, имея у себя укрепленные города и весьма великое богатство, приобретенное особенно от военных добыч, имея и всякое орудие, и стены, и окопы, по причине собственного своего нечестия, не возмогли преодолеть оставшиеся народы.
 


Вопрос 9. Каким образом Гофониил и брат Халеву, и сын Кенеза (Суд.3:9), тогда как Халев был сын Иефонии?

Вероятно и то, что Иефония имел два имени, и назывался еще Кенезом. Вероятно и то, что Гофониил и Халев были от разных отцев, но от одной матери, и Халев имел отцем Иефонию, по смерти же Иефонии матерь его вступила в супружество с Кенезом, и родила Гофониила. А что городом фиников назван Иерихон, показывает это история Еглома. Ибо сказано: и иде Еглом, и порази сынов израилевых, и взя град финическ (Суд.3:13); и чрез несколько слов: и Еглом обратися от идол, иже в Галгалех, и рече Аод Еглому: слово мне есть к тебе тайно царю (Суд.3:19). Но Галгалы недалеко от Иерихона. Железо ножа писатель назвал пламенем 1 (ϕλοξ), а рукоять — мечем (παραξιϕος). Ибо говорится следующее: и извлече нож, иже над стегном его десным, и вонзе во чрево Егломово: и втисне и рукоять за острием, и заключи тук мечь (Суд.3:21-22).
 


Примечания


В слав. тексте переведено: острие.