Глава 
2

1Цар.2  с толкованием

1
И помолися Анна и рече: утвердися сердце мое в Господе, вознесеся рог мой в Бозе моем, разширишася уста моя на враги моя, возвеселихся о спасении Твоем:

1Цар.2:1  с толкованием

2
яко несть свят яко Господь, и несть праведен яко Бог наш, и несть свят паче Тебе:

1Цар.2:2  с толкованием

3
не хвалитеся и не глаголите высокая в гордыни, ниже да изыдет велеречие из уст ваших: яко Бог разумов Господь, и Бог уготовляяй начинания Своя:

1Цар.2:3  с толкованием

4
лук сильных изнеможе, и немощствующии препоясашася силою:

1Цар.2:4  с толкованием

5
исполненнии хлеба лишишася, и алчущии пришелствоваша землю: яко неплоды роди седмь, и многая в чадех изнеможе:

1Цар.2:5  с толкованием

6
Господь мертвит и живит, низводит во ад и возводит,

1Цар.2:6  с толкованием

7
Господь убожит и богатит, смиряет и высит,

1Цар.2:7  с толкованием

8
возставляет от земли убога и от гноища воздвизает нища посадити его с могущими людий, и престол славы дая в наследие им:

1Цар.2:8  с толкованием

9
даяй молитву молящемуся и благослови лета праведнаго, яко не в крепости силен муж:

1Цар.2:9  с толкованием

10
Господь немощна сотвори сопостата Его, Господь свят: да не хвалится премудрый премудростию своею, и да не хвалится сильный силою своею, и да не хвалится богатый богатством своим: но о сем да хвалится хваляйся, еже разумети и знати Господа, и творити суд и правду посреде земли: Господь взыде на небеса и возгреме: той судит концем земли, праведен сый, и даст крепость царем нашым и вознесет рог христа Своего.

1Цар.2:10  с толкованием

11
И оставиша его тамо пред Господем и отидоша во Армафем в дом свой: отроча же бе служа лицу Господню пред лицем Илии жерца.

1Цар.2:11  с толкованием

12
Сынове же Илии жерца (быша) сынове погибелнии, не ведуще Господа,

1Цар.2:12  с толкованием

13
ни оправдания жреческа пред людьми всеми жрущими. И прихождаше отрок жреческ, егда варятся мяса, и удица трезубна в руку его,

1Цар.2:13  с толкованием

14
и влагаше ю в коноб великий, или в медяный сосуд, или горнец, и все еже вонзеся на удицу, взимаше е себе жрец: и тако творяху всему Израилеви приходящему пожрети Господеви в Силоме.

1Цар.2:14  с толкованием

15
И прежде каждения тука, прихождаше отрок жреческ и глаголаше мужеви жрущему: даждь мяса испещи жерцу, и не возму от тебе мяса варенаго от коноба.

1Цар.2:15  с толкованием

16
И глаголаше муж жряй: да покадится первее тук, якоже подобает, и тогда возмеши себе от всех, еже хощет душа твоя. И рече: ни, ныне даждь: аще же не даси, возму силою.

1Цар.2:16  с толкованием

17
И бе пред Господем грех отроков велий зело, яко отметаху жертву Господню.

1Цар.2:17  с толкованием

18
И Самуил бе служа пред Господем, отрочищь сый опоясан во ефуд льнян.

1Цар.2:18  с толкованием

19
И хламиду малу сотвори ему мати его, и приношаше ему от дний во дни, егда восхождаше с мужем своим пожрети жертву дний.

1Цар.2:19  с толкованием

20
И благослови Илий Елкану и жену его, глаголя: да воздаст ти Господь семя от жены сея за дар, егоже даровал еси Господеви. И отиде человек в место свое.

1Цар.2:20  с толкованием

21
И посети Господь Бог Анну, и зача, и роди еще три сыны и дщери две. И возвеличися отрок Самуил пред Господем.

1Цар.2:21  с толкованием

22
Илий же состареся зело: и услыша, яже творяху сынове его всем сыном Израилевым, и яко бываху с женами предстоящими у дверий скинии свидения,

1Цар.2:22  с толкованием

23
и рече им: почто творите по глаголу сему, егоже аз слышу из уст всех людий Господних (о вас)?

1Цар.2:23  с толкованием

24
Ни, чада, ни: яко не благ слух, егоже аз слышу о вас: не творите тако, яко не добры слухи, яже аз слышу, еже не работати людем Богу:

1Цар.2:24  с толкованием

25
аще согрешая согрешит муж мужеви, помолятся о нем ко Господу: аще же Господеви согрешит, кто помолится о нем? И не послушаста гласа отца своего, яко хотяй восхоте Господь погубити я.

1Цар.2:25  с толкованием

26
Отрок же Самуил хождаше предуспевая, и бе благ пред Господем и человеки.

1Цар.2:26  с толкованием

27
И прииде человек Божий ко Илию и рече: сия глаголет Господь: открываяся открыхся в дому отца твоего, сущым им в земли Египетстей рабом в дому фараони,

1Цар.2:27  с толкованием

28
и избрах дом отца твоего от всех домов Израилевых Мне служити, еже восходити ко олтарю Моему и кадити кадилом и носити ефуд, и дах дому отца твоего вся, яже огня жертвенная сынов Израилевых, в снедь:

1Цар.2:28  с толкованием

29
и почто ты воззрел еси на фимиам Мой и на жертву Мою безстудным оком, и прославил сыны твоя паче Мене, еже благословляти начаток всякия жертвы Израилевы предо Мною?

1Цар.2:29  с толкованием

30
Сего ради сия глаголет Господь Бог Израилев, глаголя: рекох, дом твой и дом отца твоего прейдет предо Мною до века: а ныне глаголет Господь: никакоже Мне, зане токмо прославляющыя Мя прославлю, и уничижаяй Мя безчестен будет:

1Цар.2:30  с толкованием

31
се, дние идут, и потреблю семя твое и семя дому отца твоего, и не будет старца в дому твоем во вся дни,

1Цар.2:31  с толкованием

32
и узриши державу Мою во всех, имиже разблажает Израиля, и не будет старца в дому твоем во вся дни:

1Цар.2:32  с толкованием

33
и мужа не истреблю тебе от олтаря Моего, во еже оскудети очесем его и истаяти души его: и вси прочии дому твоего падут оружием мужеским:

1Цар.2:33  с толкованием

34
и сие тебе знамение, еже приидет на оба сына твоя сия Офни и Финееса: в день един умрут оба:

1Цар.2:34  с толкованием

35
и возставлю Себе жерца верна, иже вся яже в сердцы Моем и яже в души Моей сотворит, и созижду ему дом верен, и предидет пред христом Моим во вся дни:

1Цар.2:35  с толкованием

36
и будет всяк оставшийся в дому твоем приидет поклонитися ему с цатою сребра и хлебом единым, глаголя: приими мя к единому от священнослужений твоих, еже ясти хлеб.

1Цар.2:36  с толкованием

Толкования на главу 1Цар.2
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на Первую книгу Царств

1Цар.2

Глава 
2

1Цар.2  с толкованием

Вопрос 5. Что такое Ефуд? (1Цар.2:18)

Акила назвал его изящным верхним одеянием. Но мы, изъясняя книгу Исход и книгу Судей, сказали уже, что чрез него Владыка Бог проявлял многое неведомое.
 


Вопрос 6. Почему Самуил, быв еще левитом, употреблял Ефуд, предоставленный одному Первосвященнику (1Цар.2:18)?

Вероятно, что Илий, увидев изобилующую в Самуиле божественную благодать, и зная, что он рожден необычайно, обещан до рождения и воспитывается в божественной скинии, как святого Назорея, испрошенного у Бога (что означает и самое имя: Самуил), еще весьма юного удостоил сей чести.
 


Вопрос 7. Почему Илий понес наказание за детей, хотя делал им приличные увещания? (1Цар.2:23-25)

Беззаконие детей требовало не слабых, но самых суровых и крепких врачевств. Посему их, после первого и второго увещания не оставлявших порочной жизни, надлежало изгнать из священных оград: потому что не только сами нарушали закон, но и для других служили образцем беззакония. Поелику же Илий естество свое предпочел Сотворшему; то лишен богоданной благодати. Сие объявил ему и Бог чрез Пророка. Ибо сказано: почто ты воззрел еси на фимиам Мой и на жертву Мою безстудным оком? и прославил сыны твоя паче Мене, еже благословляти начаток всякия жертвы Израилевы предо Мною? Сего ради сия глаголет Господь Бог Израилев: рекох, дом твой, и дом отца твоего прейдет предо Мною до века: а ныне не тако, глаголет Господь: никакоже Мне, зане токмо прославляющия Мя прославлю, а уничижающия Мя уничижатся (1Цар.2:29, 30). Хотя, по-видимому, предречение сие только род Илиев лишает первосвященства; однако же дает разуметь и прекращение всего иудейского священства. Ибо сказано: рекох дом твой, и дом отца твоего преидет предо Мною до века. Обетование же о священстве дано не Ифамару, но Аарону. Посему произнес приговор на все их колено. И свидетельствует о сем видимое. Ибо, после того, как распят Владыка Христос, разорен их храм, опустело Святое Святых, и лишены они и первосвященства и пророчества. Сие выражают и последующие слова: се дние идут, и потреблю семя твое, и семя дому отца твоего, и не будет старца в дому твоем во вся дни. И узриши державу сущую во всех, ими же разблажает Израиля, и не будет старца в дому твоем во вся дни (1Цар.2:31, 32). Разумеет же: державу сущую Бога, Который есть Сын. Ибо Сам говорит: Аз есмь Сый (Исх.3:14); и Иеремия: о Сый Владыко Господи(Иер.1:6). Его державою назвал священство по чину Мельхиседекову. Сие же яснее выразил чрез несколько слов. Ибо сказал: возставлю себе Жерца верна, Иже вся, яже в сердце Моем и яже в души Моей, сотворит: и созижду Ему дом верен, и предыдет пред помазанными Моими во вся дни (1Цар.2:35). Сие приличествует не кому-либо из людей, а единому только Господу нашему Иисусу Христу, Который по человечеству наименован нашим Архиереем. Ибо сказано: имуще... Архиерея великаго, прошедшаго небеса Иисуса Господа нашего (Евр.4:14); и еще: не имамы бо Архиерея немогуща спострадати немощем нашим, но искушена по всяческим по подобию, разве греха (Евр.4:15). Сказанное: по вся дни - не прилично людям смертным, живущим малое время. Помазанными же назвал самих святых Апостолов и преемственно приявших их учение. Посему предречение сие собственно относится к Спасителю Христу, в смысле же историческом - к Садоку, который, ведя род от Елеазара, приял священство чрез Соломона.